Analysguiden: Gröna lösningar för industrin

Report this content

Vi inleder bevakning av Industrial Solar. Ett bolag med fokus på förnyelsebar energi och gröna lösningar för industrin.

Industrial Solars nyliga förvärv av SolarSpring stärker bolagets roll som en leverantör av nyckelfärdiga lösningar för industriella energibehov. Marknaden expanderar och behov-et av att anpassa industriella energimönster till hållbara lösningar är avgörande för att uppfylla de globala klimat-målen.

Beprövad teknologi

Industrial Solar Holding erbjuder anpassningsbara lösningar för energiförsörjning och effektivitet inom industrisektorn, med teknik som exempelvis LF-11 Fresnel solfångaren. Genom minimalt invasiva tekniker kan deras produkter integreras i befintliga produktionslinjer och därmed komplettera fossilt bränsle vilket minskar både utsläpp och kostnader.

Förvärv skapar möjligheter

Det pågående Covid-19-utbrottet riskerar att tillfälligt dämpa tillväxten, men kan visa sig vara långsiktigt värdefullt för Industrial Solar, eftersom det belyser ömtåligheten i de globala försörjningskedjorna. Tillskottet av SolarSpring i deras produktkatalog, med intäkter på cirka 500 000 € per år, kommer att öka försäljningen markant och kan integreras med redan befintliga lösningar. Detta stärker Industrial Solars position som helhetsleverantör till industrin. Företaget genomförde nyligen en företrädesemission, som övertecknades och inbringade 24,7 MSEK exklusive kostnader.

Motiverat värde

Industrial Solar är ett relativt nytt företag som fortfarande inte går med vinst. Bolaget är aktivt på en ny men växande marknad vilket innebär att prognoser och antaganden om framtida marknadsutveckling är förenat med osäkerhet. Vi ser potential för uppsida i aktien och ser fram emot att följa Industrial Solars framtida resa. Vi ser ett optimistiskt scenario med en långsiktig aktiekurs på omkring 12 SEK om 3 år, baserat på en relativ värdering.

Läs analysen här: