Återindustrialisera södra Sverige!

Report this content

Om återindustrialisering och mycket annat kopplat till industrins utveckling, möjligheter och utmaningar vill Industriarbetsgivarna tillsammans med Södra och Bröderna Jansson-Nissavarvet berätta om vid ett lunchmöte den 13 maj i Växjö. Medverkar gör bland andra Södras koncernchef, Lars Idermark, och Thomas Jansson, huvudägare i Bröderna Jansson-Nissavarvet.

Media hälsas hjärtligt välkomna!

Vi i kommer att diskutera i vilket län i Sverige investeras det mest. Var det produceras mest per invånare. Hur arbetsmarknaden utvecklas i Sveriges södra delar. Vi hälsar hjärtligt välkommen till representanter från medlemsföretag, media, lokala och regionala beslutsfattare och näringslivsföreträdare, m .fl.!

Mötet är ett lunchmöte och pågår mellan 11.30 och 13.30. Vi håller till i Södras huvudkontor på Skogsudden i Växjö.

Mötet är det andra i en serie om tre som vi håller på olika platser i Sverige. På mötena presenterar vi en rykande färsk förhandsversion av vår kommande konjunkturrapport samt vår nya rapport ”Renässans för industriell utveckling” med en specialskriven del för respektive region. Rapporten handlar om hur vi kan arbeta mer målinriktat för att nyindustrialisera och återindustrialisera Sverige.

Representanter från medlemsföretag berättar om kommande projekt och de viktigaste utmaningarna just nu.

Vi diskuterar betydelsen av att vara utsatt för global konkurrens inom basindustrin, hur vi utvecklar industrins konkurrenskraft och industrins regionala betydelse. Hur ser läget ut inför att arbetsmarknadens parter till årsskiftet möts i förhandlingar om nya löneavtal inom industrin?

Medverkar gör lokala företrädare för medlemsföretagen som är med och arrangerar mötena, Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten, chefekonom Mats Kinnwall, kommunikationschef Per Braconier, förhandlare Per-Olof Storsten och samhällsdebattören Nima Sanandaji.

Efter mötet i Växjö den 13 maj är nästa möte i Örebro den 29 maj. Det första mötet hålls i Luleå den 24 april.

Hjärtligt välkommen!

Välkommen med din anmälan!

Här kan du anmäla dig!

Platserna är begränsade