Sverige slutar trotsa tyngdlagen?

Report this content

Den globala konjunkturen visar inga tecken på starkare tillväxt. Tvärtom fortsätter tecknen på en avmattning under 2016 med en svag investeringskonjunktur på viktiga exportmarknader. Samtidigt bromsar Sveriges BNP.

Industriarbetsgivarna hälsar media hjärtligt välkommen till pressfrukost den 3 maj 2016 då en ny konjunkturrapport offentliggörs. Konjunkturrapporten presenteras i samarbete med Skogsindustrierna.

En försvagad global konjunkturuppgång präglar den ekonomiska utvecklingen. Det bidrar till långsam återhämtning i Eurozonen och ett utdraget scenario med låg inflation och nedpressade räntor. Detta påverkar i hög grad konkurrenssituationen för Industriarbetsgivarnas medlemsföretag, där en majoritet är basindustri med höga exportandelar.

Samtlig media är välkommen till pressfrukosten.

När: Tisdagen den 3 maj kl. 09.00 – 10.00, frukost serveras från kl. 08.45.

Var: Kungsträdgårdsgatan 10, Stockholm, lokal: Stora salen.

Webbsändning: Evenemanget sänds även direkt via webben – www.industriarbetsgivarna.se - och kommer även att kunna ses i efterhand.

Innehåll/disposition: Industriarbetsgivarnas och Skogsindustriernas chefekonom Mats Kinnwall presenterar en ny konjunkturrapport. Därefter frågor. Seminariets fokus är konjunktur och ekonomi. Framåt.

Frågor och anmälan till: per.braconier@industriarbetsgivarna.se

tel. 070-534 51 66

Hjärtligt välkommen!

Per Braconier
per.braconier@industriarbetsgivarna.se
Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för gruv-, massa-, papper-, stål-, metall- och sågverksindustrin samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 800 medlemsföretag med cirka 80 000 anställda.