Allan Jönsson får inte behålla fackliga uppdrag

Industrifackets beslut att frånta Allan Jönsson dennes fackliga uppdrag kvarstår. Det står klart sedan förbundets överstyrelse behandlat frågan idag onsdag. Jönsson har överklagat förbundsstyrelsens tidigare beslut till överstyrelsen, som är Industrifackets högsta beslutande organ mellan kongresserna. Allan Jönsson är anställd vid Höganäs Bjuf AB. Han är aktiv i Framstegspartiet och Sverigedemokraterna. Jönsson valdes tidigare i år in i fackklubbens styrelse, i valberedningen och i företagets förslagskommitté. Den 6 augusti 2004 beslutade Industrifackets förbundsstyrelse att frånta Allan Jönsson samtliga uppdrag. Han har heller inte rätt att tillsvidare inneha uppdrag för eller inom Industrifacket. Bakgrunden är Jönssons aktiva engagemang i främlingsfientliga organisationer. Detta anses oförenligt med ett fackligt uppdrag inom Industrifacket. I sin överklagan hävdade Jönsson att förbundsstyrelsen inte har behörighet att fatta beslut i ärendet. Överstyrelsen klargör att förbundsstyrelsens beslut är korrekt. Enligt Industrifackets stadgar paragraf 8 moment 3 kan förbundsstyrelsen ”för viss tid eller tills vidare återkalla rätten för medlem att inneha uppdrag för eller inom organisationen”. I stadgarnas första paragraf står bland annat att Industrifacket ska verka för solidaritet och jämställdhet. Industrifackets överstyrelse består av 47 ledamöter från hela landet. För mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist 070-654 11 13