Avtal klart för 6 000 anställda i kemisk industri

Avtal klart för 6 000 anställda i kemisk industri Industrifacket och motparten Allmänna Industrigruppen har träffat ett treårigt avtal för kemiindustrin. Avtalet omfattar omkring 6 000 anställda. - Lönenivån är något lägre än vad vi begärt. Samtidigt har vi kunnat fortsätta på den inslagna vägen med arbetstidförkortningar. Det är bra. Avtalet för kemiindustrin ligger väl i linje med de övriga avtal som träffats inom industrin, säger Industrifackets avtalssekreterare Kurt Walther. Industrifacket har under avtalsrörelsen mött långtgående krav på att arbetsgivarna fritt ska få bestämma över arbetstidens förläggning. - Vi har lyckats tillbakavisa detta och dessutom fått en arbetstidsförkortning. Det är en principiellt viktig seger för våra medlemmar, säger Kurt Walther. Avtalet innebär löneökningar på totalt 7,3 procent (inklusive en arbetstidsförkortning på 0,5 procent år två och tre) Löneökningen blir 2,2 procent första avtalsåret; 2,3 procent andra året och 2,3 procent tredje året . Avtalet gäller från och med den 1 april 2004 till och med den 31 mars 2007. Parterna har rätt att säga upp avtalet senast den 30 november 2005. Om detta sker upphör avtalet att gälla den 31 mars 2006. För mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist Telefon 070-654 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/24/20040324BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/24/20040324BIT00300/wkr0002.pdf