Industrifacket: Kongressen avgör fråga om nytt förbund

Industrifackets överstyrelse beslutade på tisdagen att den ajournerade kongressen ska fatta det slutliga avgörandet i fråga om att bilda ett nytt förbund tillsammans med Metall. Kongressen kommer att hållas i september, på ännu inte fastställt datum.

– Vi har under den senaste veckan fått en mängd reaktioner från förbundets medlemmar, klubbar och avdelningar. Det finns en mycket stark uppslutning kring att det är kongressen som ska avgöra frågan, säger förbundets ordförande Leif Ohlsson. Samtidigt menar förbundsstyrelsen att Industrifacket behöver mer andrum för att diskutera de olika förslagen. Det är ett omfattande material som ligger till grund för ett nytt förbund. Förbundsstyrelsen vill ge förbundets aktiva medlemmar mer tid att sätta sig in i materialet. Den 26 april beslutade Industrifackets förbundsstyrelse att rekommendera överstyrelsen att säga nej till ett nytt förbund. En av anledningarna var kritik mot den föreslagna beslutsorganisationen. – Efter detta har Industrifacket och Metall kunnat enas om att det nya förbundet ska ha ett förbundsråd med beslutanderätt kring budget och verksamhetsplanering. Det har varit ett starkt krav inom Industrifacket och det är mycket bra att vi nu har uppnått detta, tillägger Leif Ohlsson. För mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist 070-654 11 13 Förbundsordförande Leif Ohlsson 070-536 25 10