Industrifacket kritiserar planer på att skicka sjukhustvätt utomlands

Industrifacket kritiserar planer på att skicka sjukhustvätt utomlands Industrifacket riktar idag skarp kritik mot landstingens planer på att tvätta sjukhustvätt utomlands. Förbundet menar att agerandet hotar tillväxten. - Under lång tid har vi hört såväl borgerliga som socialdemokratiska politiker tala om den industriella tillväxtens betydelse. Inte minst har politikerna betonat att tillväxten behövs för att kunna trygga vård och omsorg. Nu slår landstingen undan benen för denna tillväxt, anser förbundsordförande Leif Ohlsson. Industrifacket anser att landstingen agerar kortsiktigt och omedvetet. - På de svenska tvätterierna är en stor majoritet av de anställda kvinnor och invandrare. De gör med sitt arbete en viktig insats för att landstingen ska ha rena och hygieniska textilier. De är sedan med och betalar vård och omsorg via skattsedeln. Som tack får de budskapet att landstingen vill tvätta utomlands. Det är helt fel, säger Leif Ohlsson. Industrifacket organiserar 2 500 anställda på tvätterier runt om i landet. - Våra medlemmar på tvätterierna tillhör de sämst avlönade i den svenska industrin. Industrifacket menar att de gör ett viktigt och kvalificerat arbete som borde ha högre status. Nu får tvätteriarbetarna istället höra att deras arbetsinsats är något utbytbart och mindre viktigt. Det är bedrövligt, menar Industrifackets förbundsordförande. För mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist Telefon 070-654 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/03/20040603BIT00450/wkr0001.pdf