Industrifacket säger ja till bud för tvättindustrin

Industrifacket säger ja till bud för tvättindustrin Industrifacket har idag sagt ja till det avtalsförslag för tvättindustrin som lämnats av de opartiska ordförandena, Opo. Det innebär att de tidigare aviserade stridsåtgärderna ställs in. Det nya avtalet löper på tre år, räknat från den 1 juni 2004. Enligt Industrifackets beräkningar är uppgörelsen värd 9,9 procent på tre år. Det motsvarar 1450 kronor. Dessutom tillkommer en arbetstidsförkortning på totalt 1,5 dagar ( 0,5 dag 2004 och en dag 2005). - Industrifacket har träffat den här uppgörelsen under hård press. Vår delegation har prövat detta noggrant och känner att vi nu har nått så långt det är möjligt att nå, säger Industrifackets förbundsordförande Leif Ohlsson. Leif Ohlsson betonar att Industrifackets medlemmar i tvättindustrin tillhör de lägst avlönade på arbetsmarknaden. - Vi var beredda på att gå ut i strid för att höja tvättarbetarnas löner. Nu har vi fått ett nytt avtal som ger våra medlemmar i branschen ett bra lönepåslag. Det har betydelse för våra medlemmar och för solidariteten mellan landets löntagare, säger Leif Ohlsson. I övrigt ligger uppgörelsen i linje med tidigare träffade avtal inom industrin. Den innehåller bland annat ett arbetsmiljöavtal. Avtalet omfattar Industrifackets 2 500 medlemmar på tvätterier runt om i landet. Bakgrund: Det gamla avtalet för tvättindustrin löpte ut den sista maj. Industrifacket sade nej till ett bud som lämnades den 28 maj. Förbundet hade varslat om stridsåtgärder, bland annat blockad mot övertidsarbete, från den 18 juni. För mer information: Margaretha Holmqvist Pressansvarig Industrifacket Telefon 070-654 11 13 Kurt Walther Avtalssekreterare Telefon 070-657 16 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/18/20040618BIT21080/wkr0006.pdf