Industrifacket säger ja till nytt förbund

Industrifacket säger ja till nytt förbund Industrifackets överstyrelse föreslår förbundets kongress i augusti att säga ja till ett nytt förbund tillsammans med Metall. Det beslutades vid överstyrelsens sammanträde på onsdagen. - Frågan har under hösten och våren diskuterats grundligt, bland annat på träffar i samtliga avdelningar. Det var därför naturligt för överstyrelsen att lämna rekommendationen. Industrifacket kan tillsammans med Metall bilda en stark och modern facklig organisation. Framförallt kan vi förbättra det fackliga arbetet lokalt, säger Industrifackets ordförande Leif Ohlsson. Den 7-10 augusti avgörs frågan av kongressen. Förutsatt att beslutet blir ja fortsätter arbetet enligt följande tidplan: · Industrifacket och Metalls kongresser i augusti respektive september fattar beslut och antar riktlinjer för viktiga sakområden som rör det nya förbundet. · Direkt därefter fortsätter arbetet med hur det nya förbundet ska utformas. Arbetet sker i gemensamma kommittéer för stadgar, ekonomi och organisation. · I juni 2005 håller båda förbunden kongress igen. Där bekräftas beslutet om sammanslagning, hur nedläggning av respektive förbund ska ske samt om en rad andra frågor som rör det nya förbundet. · Under hösten 2005 hålls en konstituerande kongress för det nya förbundet. · Nytt förbund den 1 januari 2006. Industrifacket och Metall inledde i oktober 2002 diskussioner om att bilda ett gemensamt förbund. Därefter inleddes ett omfattande kartläggnings- och utredningsarbete. Utredningen pekade på en rad ekonomiska och organisatoriska fördelar med ett nytt förbund. För mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist Telefon 070-654 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00650/wkr0002.pdf