Industrifacket säger nej till bud för tvättindustrin

Industrifacket säger nej till bud för tvättindustrin Industrifacket avvisar det lönebud för tvättindustrin som lämnats av de opartiska ordförandena Opo. Det innebär att det ännu inte finns något nytt avtal för de 2 500 medlemmarna i branschen. Avtalet löper ut den sista maj. Industrifacket menar att det är uteslutet att acceptera budet, som inte innehåller önskvärda låglönesatsningar. - Våra medlemmar på tvätterier är till stor majoritet kvinnor och tillhör de lägst avlönade på arbetsmarknaden. De ska inte under några omständigheter ha en sämre lönehöjning än vad andra har fått i årets avtalsrörelse, säger Industrifackets avtalssekreterare Kurt Walther. De summor som nämns i de Opartiska ordförandenas förslag är löneökningar på 2,20 kr i timmen eller 330 kronor i månaden. Det kan jämföras med det nya allokemiska avtalet som ger 2,36 kronor per timme i genomsnitt för 2004. Förslaget för tvätten har en lägre löneökningsnivå än vad den gemensamma avtalsplattformen för facken inom industrin rekommenderar. Det ligger även under LO:s rekommendationer. - Våra medlemmar på landets tvätterier är värda mer. De gör ett viktigt jobb och ser bland annat till att kläder och textilier på landets sjukhus och vårdinrättningar är rena och hygieniska. Men deras arbete är underskattat. Det är orimligt att de ska ha sämre lönepåslag än vad stora grupper redan har fått, understryker Kurt Walther. Industrifackets förbundsstyrelse ska ta ställning till förhandlingsläget på tisdag i nästa vecka. Förbundet har ännu inte lagt något varsel om konflikt. För mer information: Margaretha Holmqvist, Pressansvarig Industrifacket Telefon 070-654 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/28/20040528BIT00280/wkr0001.pdf