Uttalande från Industrifackets kongress

Industrifackets kongress uttalar sitt stöd för en rättvis och solidarisk välfärdspolitik.

Kongressen välkomnar de förslag för ökad sysselsättning och välfärd som den socialdemokratiska regeringen presenterat i samband med höstbudgeten. Samtidigt säger vi till regeringen: Det måste göras ännu mer för att fler ska komma i arbete. Det krävs en politik för tillväxt och industriell utveckling. Arbetslösheten måste pressas tillbaka. Unga människor har rätt till den goda start i livet som ett arbete innebär. Detta kan ske utan att äldre ställs åt sidan. Alla generationer behövs i ett modernt arbetsliv. Till den borgerliga alliansen säger vi: Oss lurar ni inte. Vi genomskådar er propaganda. Trots att ni försöker paketera om er politik är den i grunden den samma som tidigare. ·Industrifacket menar att den borgerliga hetsen mot arbetslösa och sjuka är ovärdig. Vi vet att arbetslösa vill arbeta, vi vet att sjuka vill vara friska . ·Vi kan aldrig acceptera ett skattesystem av borgerlig modell, ett system som ensidigt gynnar höginkomsttagare och som slår mot dem som är mest utsatta. ·Vi kan aldrig acceptera en politik där egenavgifterna i a-kassan höjs till orimliga nivåer. Industrifacket säger ja till rättvisa och solidaritet. Vårt förbund ställer upp för arbete och välfärd. Vårt förbund står enat i kampen för löntagarnas rättigheter.