96 miljoner kr till läkemedelsbolaget Nuevolution

Läkemedelsbolaget Nuevolution tar in nära elva miljoner euro (ca 96 miljoner kronor) i en nyemission där Industrifonden går in som ny investerare. De tidigare ägarna Sunstone Capital, SEB Venture Capital and SEB Utvecklingsstiftelse deltar också. Pengarna ska användas till bolagets fortsatta internationella expansion, bland annat genom etablering av en svensk affärsutvecklingsenhet.

Nuevolution (www.nuevolution.com) bildades 2001 och har tagit fram den så kallade Chemeticsmetoden, som dramatiskt förbättrar möjligheterna att ta fram nya fungerande läkemedel. Detta görs genom uppbyggnad av gigantiska bibliotek med potentiella läkemedelssubstanser. Med Chemeticsmetoden, som redan visat sig framgångsrik, kan man på ett tidigt stadium avgöra vilka substanser som har effekt på en viss sjukdom. På så sätt går det snabbare att få fram effektiva och intressanta läkemedelskandidater.

-          Nuevolution har bevisat att deras patenterade och innovativa teknologi är kommersiellt gångbar i en bransch med stort behov av nya produkter, säger Jonas Brambeck, investeringsansvarig på Industrifonden. Investeringen blir ännu mer attraktiv nu när bolaget planerar riktad svensk expansion.

Bolaget avser nu att utnyttja sitt teknologiska försprång och i egen regi driva identifiering, optimering och patentering av läkemedelskandidater inriktade på några utvalda sjukdomar.

-          Vi är mycket glada över att få in Industrifonden som ny investerare, säger Alex Haahr Gouliaev, vd Nuevolution. Det nya kapitalet gör det möjligt för oss att öka takten i såväl våra egna utvecklingsprogram som i kommersiella samarbeten.

Detta är Industrifondens åttonde nyinvestering verksamhetsåret 1 juli 2011-30 juni 2012.

Jonas Brambeck, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070 87 919 37
Maria Montgomerie, kommunikationschef Industrifonden, tel 070 649 19 28
Alex Haahr Gouliaev, CEO Nuevolution, tel +45 7020 0987

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i 89 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.