Export skapar tillväxt för små kunskapsintensiva tillväxtföretag

Sveriges kunskapsintensiva tillväxtföretag fortsätter att utvecklas mycket bra. Under hösten har företagens omsättning och resultat förbättrats kraftigt och de bedömer att den utvecklingen fortsätter under vintern. Till stor del är det exportmarknaderna som skapar tillväxten. Detta visar Industrifondens och CONNECTs senaste Entreprenörsbarometer, som för årets fjärde kvartal visar sitt högsta indexvärde någonsin.

Högst tryck i Stockholm Konjunkturen för de kunskapsintensiva tillväxtföretagen är för femte kvartalet i följd starkast i Stockholm, vilket till stor del är en följd av många nyanställningar i där under hösten. Den främsta orsaken till ökningen av det totala Entreprenörsindexet under hösten är den starka utvecklingen av företagens genomsnittliga resultat och omsättning. Störst har ökningen varit bland företagen i Nord- och Västsverige. Företagen bedömer också att förbättringarna i omsättning och resultat kommer att fortsätta under vintern.

Exporten viktig Trots att de flesta företagen i Entreprenörsindex är små och relativt nystartade är tre av fyra redan aktiva på EU-marknaden utanför Norden. Hälften av bolagen är närvarande i USA samt på de asiatiska marknaderna. Efterfrågan från EU-marknaden bedöms vara stark eller mycket stark av två tredjedelar av företagen. Efterfrågan från USA och Asien bedöms som nästan lika stor. Efterfrågan från den svenska marknaden är lägre, vilket tyder på att de relativt små kunskapsintensiva tillväxtföretagen (54 procent har färre än 5 anställda) mycket tidigt och framgångsrikt riktar in sig på export.

Medicinbranschen tappar fart Under de två senaste åren har medicinbranschen inte följt med den positiva utvecklingen. Från att tidigare ha varit klart ledande bransch är utvecklingen nu svagast där. Istället är det IT och även gruppen ”annan bransch” bestående av tjänster, handel, media och underhållning som visar högst tillväxt.