Fortsatt hög investeringstakt för Industrifonden

Industrifonden behöll en hög investeringstakt verksamhetsåret 2012-13 genom att investera totalt 369 (419) miljoner kronor, varav 68 miljoner kr var nyinvesteringar i sju bolag. Resultatet på -93 (-158) miljoner kr var en förbättring jämfört med fjolåret. Med ett eget kapital på 3 519 miljoner kr är fondens finansiella ställning fortsatt stark.

Detta framgår av Stiftelsen Industrifondens årsredovisning för verksamhetsåret 1 juli 2012 -30 juni 2013.

Resultatet på -93 (-158) miljoner kr motsvarar en avkastning på eget kapital på -2,6 (-4,3) procent. Det förbättrade resultatet förklaras främst av lägre värderegleringar samt högre avkastning från Industrifondens kapitalförvaltning

-         Verksamheten i ett investeringsbolag med vår inriktning måste bedömas utifrån både det faktiska resultatet och värdeutvecklingen i innehaven, säger Industrifondens vd Claes de Neergaard. Med den bredare måttstocken finns det skäl att se positivt på utvecklingen framåt. Det är en klart positiv värdeutveckling i vår investeringsportfölj som inte återspeglas i det redovisade resultatet.

Positiva händelser under året var bland annat kursutvecklingen i det noterade portföljbolaget Arcam och den lönsamma försäljningen av fondens innehav i Scalado.

Under verksamhetsåret investerade fonden totalt 369 (419) miljoner kronor, varav 68 (184) var investeringar i 7 (12) för Industrifonden nya bolag, och 301 (236) miljoner kronor var följdinvesteringar i 33 tidigare engagemang. Industrifondens investeringar matchades av drygt 500 miljoner kr från andra investerare.

Bokfört värde på Industrifondens investeringar ökade till 1 558 (1 495) miljoner kronor, vilket motsvarar 44 (41) procent av fondens totala tillgångar. Eget kapital minskade till 3 519 (3 612) miljoner kronor.

Maria Montgomerie, kommunikationschef Industrifonden, tel 070 649 19 28

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,5 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.