Industrifonden gör exit i Fältcom

Industrifonden säljer tillsammans med övriga ägare hela sitt innehav i teknikföretaget Fältcom till Telia. Efter en period av stark tillväxt har  Fältcom etablerat en ledarposition på den skandinaviska marknaden för tekniklösningar inom IoT.

Med huvudkontor i Umeå är Fältcom en ledande innovatör på den internationella IoT-arenan. Genom att koppla samman fordon, maskiner och byggnader globalt gör Fältcom det möjligt för sina kunder att hantera och analysera maskiner, byggnader och system online. För kunden innebär det lägre kostnader, bättre användarinformation och dessutom ofta ny, förbättrad funktionalitet.

Fältcom har idag mer än 160 000 anordningar installerade, varav 40 000 är online. Teknologin finns i allt från Volvos testbilar och Sveriges väderstationer och fartkameror, till tusentals bussar runt om i Skandinavien. Om du står i en hiss är det förmodligen Fältcom som står för alarmsystemet som ser till att hissresan är säker.

– Företagets satsning på innovation och en plattform öppen för samarbeten har lönat sig. Företaget har idag en drömposition för att driva den fortsatta dynamiska tillväxten inom IoT-området framåt, säger Industrifondens investment manager Per Anell och tillägger:

– Vi är mycket glada över att ha hittat en köpare med hög industriell kompetens och en position som kommer att stötta Fältcoms fortsatta globala tillväxtresa.

Industrifonden gjorde sin första investering i Fältcom 2010, och har tillsammans med SEB Venture Capital varit huvudägare i bolaget.

– Industrifonden har varit en idealisk partner för att fullt ut förverkliga potentialen i vår teknik och att föra ut den på den globala marknaden. Industrifondens strategiska förståelse och nätverk har varit viktiga framgångsfaktorer, och avgörande för den marknadsledande position vi har idag, säger Mikael Långström, VD, Fältcom.

Fältcoms har nyligen uppmärksammats för leveransen av en teknisk plattform till VW Groups Electronics Research Laboratory och ett system för mobila bensinleveranser. Ägarna till uppkopplade lyxbilar i Silicon Valley får nu automatiskt bensin levererad till sin bil när det tryter i tanken. Fältcom har även slutit avtal med New York City Department of Transportation om en tekniklösning med uppkopplade, solcellsdrivna digitala trafikskyltar som ska förbättra New Yorks realtidsinformation i busstrafiken.

Mediakontakt
Sara Mattsson, Industrifonden
sara.m@industrifonden.com

Om Fältcom
Fältcom är en öppen plattform för Internet of Things och appar, och med över 160 000 installerade enheter kopplar Fältcom upp fordon, byggnader och maskiner över hela världen. Fältcoms MIIPS Open Io Platform och dess appar kan kunder kontrollera, övervaka eller analysera maskiner, byggnader och system via internet. Det innebär lägre kostnader, bättre information om användning och i många fall helt nya funktioner.

Om Industrifonden
Industrifonden är en av Nordens största och mest erfarna venture capital-investerare med drygt fyra miljarder i tillgångar. Industrifonden investerar i företag inom technology och life science. Vi är en långsiktig partner till exceptionella företag med stora idéer och starka tillväxtmöjligheter. Mer info: WebTwitterLinkedIn.