Industrifonden investerar 20 miljoner kr i Cyrba

Industrifonden investerar 20 miljoner kr i Göteborgsföretaget Cyrba, som utvecklar och säljer komponenter till bubbelbadkar. Cyrba erbjuder innovativa lösningar på allt det som inte syns på karet, såsom elektronik, motorstyrning, slangar och kopplingar. Pengarna ska användas till Cyrbas nyligen inledda internationella expansion, som medför ett antal nyanställningar i Göteborg.

Cyrba har utvecklat en helt ny elektronisk styrbox som, förutom en rad nya funktioner, möjliggör en ny flexibilitet i styrningen av vatten och luft i karet. De knappar och vred, som finns på dagens bubbelbadkar, blir överflödiga. Istället styrs karets alla funktioner från en enda display, vilket ger de olika tillverkarna av bubbelbadkar större frihet i designen av badkaren.

Cyrba är nu nära sitt kommersiella genombrott. Bolaget har tecknat flera avtal och för nu diskussioner med några av världens största tillverkare av bubbelbadkar. Marknaden är stor – det säljs omkring 2,5 miljoner massagebadkar årligen i världen. Med Cyrbas teknik kan de tillverkas betydligt snabbare än idag: på 50 minuter istället för tre timmar.

– Med Industrifonden som ägare får vi de finansiella muskler som krävs för att leverera de volymer som efterfrågas, säger Cyrbas vd Jonny Sandberg. Världsmarknaden kontrolleras av 5-8 stora tillverkare och samtliga för i dag ingående samtal med oss.

Cyrba är inne i ett expansivt skede och kommer inledningsvis att nyrekrytera ett tiotal personer till verksamheten i Göteborg. Ytterligare ett tiotal kommer att anställas av bolagets svenska underleverantörer.

– Cyrba har ett erfaret och skickligt team som har gjort en unik innovation inom en specifik nisch, säger Stefan Lindholm, investeringsansvarig på Industrifonden. Detta gör att bolagets utsikter att lyckas på en internationell marknad ser mycket goda ut.

Mer information lämnas av: Jonny Sandberg, vd Cyrba, tel 0708-28 74 70 Stefan Lindholm, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0705-44 38 88