Industrifonden investerar 5 miljoner i tårtogram

Industrifonden investerar 5 miljoner kronor i Malmöföretaget Pastry Sweden AB. Pastry Sweden driver SkickaTårta.se, en tjänst för att beställa och skicka nybakade tårtor och andra bakverk via internet. I emissionen deltog också grundarna och den tidigare ägaren Spintop Ventures. Pengarna ska användas till bolagets pågående expansion i Polen och Tyskland.

SkickaTårta.se är en webbaserad tjänst som bygger på ett nätverk av för närvarande 450 svenska, 300 tyska och 100 polska bagerier. Pastry Sweden tar emot beställningar via internet och systemet skickar beställningen direkt till det bageri som ligger närmast leveransadressen. Detta innebär att ett dagsfärskt bakverk kan budas ut samma dag som den beställts via bolagets hemsida, www.skickatarta.se

Tjänsten lanserades i april 2011 och företaget nådde break-even för det svenska affärsområdet förra året. Bolaget har fått beställningar från mer än 8 500 kunder sedan start, och 20 procent av dessa är företag som beställer logotårtor, vilket därmed är den mest sålda tårtan. Av den totala beställningsvolymen kommer ca 80 procent från företag. Resten är från privatpersoner.

Pastry Sweden grundades av Magnus Äng och Magnus Noord. De var två av huvudpersonerna bakom Euroflorists blomsterbudsverksamhet på internet och utvecklade möjligheten att beställa blomsterbud på nätet under tidigt 2000-tal. Nu vill de göra samma sak med färska bakverk.

- Vi har bevisat att vår affärsmodell fungerar i Sverige och vi är övertygade om att den kommer att göra det på fler marknader. Precis som det gjorde inom blomsterhandeln. Vi har byggt upp starka nätverk med bagerier i Polen och Tyskland. Vi har också nära relationer med de olika bageriförbunden runt om i Europa som gärna ser att vi kommer till deras länder, säger Magnus Äng, marknadschef, Skickatårta.se

- Pastry Swedens affärsidé bygger på att i realtid kunna styra en beställning till ett närliggande konditori och garantera snabb leverans, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden. De har visat att de klarar av detta och grundarnas gedigna erfarenhet av e-handel med färskvaror gör att vi ser goda möjligheter för Pastry Sweden att skala upp verksamheten internationellt.

Ytterligare information lämnas av:
Magnus Äng, marknadschef SkickaTårta.se, tel: 0760-01 11 99
Lennart Gustafson, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070-315 72 90

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,5 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.