Industrifonden investerar i Accedo Broadband

Industrifonden investerar tillsammans med existerade ägare och personal 9 miljoner kronor i Accedo Broadband, som utvecklar och distribuerar interaktiva tjänster för IPTV och annan konsumentelektronik via internet. Pengarna ska användas för att öka försäljningstakten inom Europa, Nordamerika och Asien, men även för att utveckla nästa generation av bolagets produkt.

Accedo Broadband, som grundades av Michael Lantz och Fredrik Andersson 2004, levererar kostnadseffektiva tilläggstjänster för IPTV under varumärket Funspot. Det är till exempel spel, karaoke, video art, e-mail och olika on-demand tjänster för en internationell marknad. Redan idag finns Accedos tjänster lanserade i ett 10-tal länder runt om Europa, både under det egna varumärket Funspot och tillsammans med ledande operatörer som exempelvis BT, Tele2 och Canal Digital.
– Idag är stora delar av de moderna hushållen uppkopplade till bredband, säger Dan Ekelund, investeringsansvarig på Industrifonden. Den stora förändringen i hushållen kommer att vara att fler enheter i hemmet, inte minst TV:n, kommer att kunna kopplas upp via bredband. Accedos lösning är ett unikt sätt för t ex operatörer att billigt och enkelt nå ut med tjänster till alla dessa enheter.

– Vi är väldigt glada över att få in Industrifonden som ägare, säger Michael Lantz, grundare och vd i Accedo. Detta kapitaltillskott möjliggör en kraftig expansion för Accedo och vi kommer att kunna följa med dagens kraftiga marknadstillväxt. Vår ambition är att bygga vidare på vår initiala marknadsposition och konkurrensfördel för att skapa det ledande bolaget i världen i vår nisch.

Mer information lämnas av: Michael Lantz, vd Accedo Broadband, 0768 96 07 01 Dan Ekelund, investeringsansvarig Industrifonden, 070 591 29 52