Industrifonden investerar i Barnebys

Industrifonden och ACTIVE Venture Partners investerar sammanlagt 9 miljoner kronor i Barnebys.se, en söktjänst för kvalitetsauktioner på internet. Kapitaltillskottet kommer främst att användas för internationell expansion med England som första land samt fortsatt affärsutveckling.

Barnebys.se är en söktjänst för kvalitetsauktioner och auktionsrelaterad information på internet. Här hittar användaren hela utbudet från ett 40-tal auktionshus aktiva i Skandinavien. I tjänsten kan man söka på föremål och få en överblick över aktuella auktioner, tid kvar, senaste bud och vilket auktionshus de är från. Varje föremål leder till auktionshusets sida där man kan delta i budgivningen. De senaste exemplen på auktionshus som anslutit sig är anrika Sotheby’s och Stockholms Auktionsverk.

– Barnebys.se är en söktjänst på en hittills relativt orörd marknad och som fullständigt revolutionerar marknaden. Nu kan auktionsintresserade över hela världen ta del av samma utbud. Den internationella etableringen har en enorm potential vilket är tydligt då vi har lyckats så bra här i Sverige, säger Ricard Söderberg, ACTIVE Venture Partners, en spansk riskkapitalfond som nu gör sin första investering i Sverige.

Intresset för Barnebys.ses söktjänst har vuxit stadigt sedan lanseringen 2011. Trafiken har ökat till 35 000 unika besök varje vecka och användarna spenderar allt längre tid i tjänsten.

– Barnebys.se erbjuder en riktigt bra tjänst för alla auktionsentusiaster, vilket också bevisats i det stora intresset från användarna. Grundarteamet kompletterar varandra väl och har goda chanser att lyckas med internationaliseringen, säger Hadar Cars, Industrifonden.

Ricard Söderberg och Hadar Cars går även in i Barnebys.ses styrelse.

­– Industrifonden och ACTIVE Venture Partners är både erfarna och respekterade investerare som kompletterar varandra och bidrar med ett internationellt nätverk och gedigen kunskap. Vi är mycket glada över att ha dem med i början av vår resa. De kommer att vara betydelsefulla för oss när vi nu tar nästa steg, säger Christofer Ferreira Gomes, VD, Barnebys.se.

Hadar Cars, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0735 44 58 45

ACTIVE Venture Partners är en Europeisk riskkapitalfond inom teknologi för företag i tillväxt- och expansionsfas. Företaget grundades 2002 och har sitt säte i Barcelona. ACTIVE förvaltar för närvarande två fonder med en total storlek på 75 miljoner euro. www.active-vp.com

Barnebys.se (Auctions Online Scandinavia) är marknadens mest heltäckande söktjänst för kvalitetsauktioner och auktionsrelaterad information på internet. På Barnebys.se finns utbudet från svenska och internationella auktionshus tillgängligt för alla. Exempel på anslutna auktionshus som direktlänkas är Bukowskis, Sotheby's och Kaplans. Barnebys.se lanserades i september 2011.

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.