Industrifonden investerar i barnskokedjan Vincent

Industrifonden investerar 8 miljoner kronor i snabbväxande skokedjan Vincent, som erbjuder svenskdesignade barnskor av hög kvalitet till överkomliga priser. Pengarna ska användas till Vincents pågående internationella expansion. I nyemissionen på totalt 11 miljoner kr deltar också Patrik Tillman, storägare i klädföretaget Odd Molly.

Idag finns Vincent Shoe Store med ett 30-tal butiker i 10 länder: Sverige, USA, Kanada, Tyskland, Ryssland, Schweiz, England, Irland, Österrike och Italien. De drivs både i egen regi och via franchise. Planen framåt är att expandera ytterligare med fokus på fler butiker i Sverige, Tyskland, Ryssland och USA. Bolaget omsatte 22 miljoner kr förra året och i år räknar man med en fördubbling av detta. Målet är att fortsätta att öka och ha 120 butiker inom tre år.

– Att få in Industrifonden och Patrik Tillman som ägare gör det möjligt för oss att expandera snabbare, säger Vincents vd Peter Elbaum. Vi ska öka tillväxttakten med egna butiker, förstärka rörelsekapitalet samt intensifiera marknadsföringen mot både franchisetagare och slutkonsument.

– Vi tror att bolaget har goda förutsättningar att lyckas på den internationella marknaden, säger Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden. De har ett starkt koncept inom en specifik nisch, där behovet är stort: barnskor med god design, hög kvalitet och ett överkomligt pris.

Mer information lämnas av: Peter Elbaum, vd Vincent, tel 070-444 53 32 Tore Tolke, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070-424 30 51