Industrifonden investerar i ChromoGenics smarta fönster

Industrifonden investerar 20 miljoner kr i Uppsalaföretaget ChromoGenics, som utvecklar en energibesparande smart fönsterfilm. I nyemissionen deltar också de nuvarande ägarna Volvo Technology Transfer och Innovationsbron. Pengarna ska användas till bolagets första kommersiella produktionsanläggning.

Tanken är att lansera filmen i soliga länder, där användningen av luftkonditionering är stor. Med smarta fönster kan energibehovet för kyla minska med över 50 procent. Detta användningsområde är dock fortfarande under utveckling, eftersom den smarta filmen tillverkas i en tekniskt komplicerad process.

Första kommersiella produkt, med den smarta filmen, är istället visir till motorcykelhjälmar. Med elektrokrom film i visiret slipper föraren byta eller fälla upp visiret beroende på ljusförhållanden. Den ska lanseras i USA kring årsskiftet 2007-08. Därefter planeras löpande lanseringar av olika användningsområden, t ex fönster till flygplan 2008 och soltak till fordon 2009. Lansering av smart fönsterfilm på vanliga byggnader ligger ytterligare något år längre bort.

– Vi ser en mycket stor marknad för de smarta fönstren, säger Anders Schelin, investeringsansvarig inom Cleantech på Industrifonden. Det unika ligger i en kostnadseffektiv produktions-processs, vilket ger projektet en mycket stor potential.

– Vi är glada över att få in en sådan kompetent och långsiktig investerare som Industrifonden som ägare, säger ChromoGenics vd Bengt Åkerström. Den första finansieringsrundan tog oss från labbprototyp till uppskalningsbara produktionsmetoder. Den nu aktuella finansieringen ger oss det investeringskapital som krävs för volymproduktion av vår första generation av produkter.

Mer information lämnas av: Bengt Åkerström, vd ChromoGenics, tel 018-430 04 35 Anders Schelin, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08- 587 919 00