Industrifonden investerar i ComActivity

Industrifonden och danska Via Venture Partners investerar tillsammans 20 miljoner kronor i ComActivity, som utvecklar en ny generation affärssystem. Pengarna ska användas för att öka företagets export till USA, Asien och Europa. Målet är en stark position på världsmarknaden för affärssystem och ytterligare 20 miljoner kan investeras i ett senare skede.

– Systemet är enkelt att skräddarsy efter det enskilda företagets behov, säger Anders Grånäs, investeringsansvarig på Industrifonden. Det är också lätt att få det att fungera tillsammans med äldre system, vilket gör att man nu kan modernisera sina system utan att behöva byta ut dem helt. Här finns en stor internationell marknad för ComActivity.

ComActivity har 25 anställda och omsatte ca 20 miljoner kr 2006. Bolaget har redan fler än 40 kundföretag på tre kontinenter och har hittills varit självfinansierat. – Vi är väldigt glada över att få in två stora nordiska investerare som Industrifonden och Via Venture Partners som ägare, säger Peter Björkman, grundare och vd i ComActivity. Detta är vårt första externa kapitaltillskott och det ska främst användas för att snabba upp vår expansion i Europa, USA och Australien.

Industrifondens och Via Venture Partners (www.viaventurepartners.com) ägarandel i bolaget uppgår efter den första investeringen till över 20 procent. De är också enligt avtalet beredda att inom 18 månader investera ytterligare 20 miljoner kronor.

– ComActivity är ett av få bolag i världen som kan leverera ett komplett SOA-system, säger John Helmsøe-Zinck, managing partner på Via Venture Partners. Vi tror att bolaget kommer att ta en stark position på världsmarknaden inom detta område.

Mer information lämnas av: Peter Björkman, vd ComActivity, +47 416 792 58 Anders Grånäs, investeringsansvarig Industrifonden, 0734-44 10 01 John Helmsøe-Zinck, managing partner Via Venture Partners, +45 40 10 44 05