Industrifonden investerar i expanderande VICI Industri

Industrifonden deltar i en finansiering på sammanlagt nära 50 miljoner kronor av VICI Industri, ett expansivt underleverantörsföretag i fordonsbranschen. VICI, som nyligen fått en stor order från Scania, ska använda pengarna till att öka produktionen vid fabriken i Skövde.

Förutom Industrifonden, som går in med både ägarkapital och lån, deltar bl.a. ALMI och Skaraborgs Provinsbank/Danske Bank. Totalt får VICI in kapital på totalt 50 milj kronor.

VICI:s huvudägare är entreprenören Thomas Fröjd: – Vi bygger ut när andra flyttar ut. Genom att ständigt trimma och förbättra så går det att konkurrera om order med lågkostnadsländer, säger han. Kapitaltillskottet ska användas till att bygga en ny automatisk produktionslina och det kan också bli tal om att nyanställa ett antal personer.

VICI, som ingår i den av Thomas Fröjd helägda Fröjdiakoncernen, omsatte 2006 ca 80 miljoner kronor och har 35 anställda.

– Svenska underleverantörsföretag till fordonsindustrin håller i många fall världsklass, det är VICI ett bra exempel på, säger Sven Röjwall, investeringsansvarig vid Industrifonden. Vi är glada att nu påbörja ett samarbete med teamet bakom VICI och ser mycket goda möjligheter att nå snabb och lönsam tillväxt.

Industrifonden har ett flertal investeringar i fordonsbranschen, bland andra Prestando, Eff-Power, Pemectra Lasertech och nu VICI Industri AB.

Mer information lämnas av: Thomas Fröjd, koncernchef Fröjdia AB, tel 0510-48 54 52, 0708-16 54 02 Sven Röjwall, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070- 251 22 33

www.vici-industri.se