Industrifonden investerar i FishBrain

Industrifonden investerar fem miljoner kronor i FishBrain, ett bolag som utvecklar en mobil lösning och ett socialt nätverk för sportfiskare. Sportfiske är världens största hobby med över 100 miljoner aktiva sportfiskare globalt. Kapitalet ska användas för att realisera affärsmodellen och för vidare internationell expansion.

FishBrains mobila lösning och sociala nätverk kopplar ihop sportfiskare, återförsäljare, tillverkare av sportfiskeutrustning och arrangörer av sportfiskeresor. Den gör det möjligt för fiskeentusiaster över hela världen att utbyta information, få tips och dela med sig av fångster och platser.

Med FishBrains mobilapp kan sportfiskare bland annat:

• Logga sina fisketurer och fångster
  • Följa andra sportfiskare i realtid
  • Få rekommendationer om var, när och hur de ska fiska för att få större fångster

Bolagets vision är att bli det globalt ledande sociala nätverket för sportfiske och planen är att fortsätta expansionen i Norden, Storbritannien, Ryssland, Kina, USA och Japan.

-         Fishbrain är ett ledande bolag inom sin nisch med en plattform som binder samman flera aktörer inom sportfiske. Det ger en unik möjlighet att erbjuda en ”one-stop-shop” för miljontals sportfiskare runt om i världen, säger Malin Carlström, investeringsansvarig på Industrifonden.

FishBrains mobilapp lanserades i mars 2013 för såväl iOS och Android och redan har över 130 ooo användare registrerat sig, de flesta av dem i USA och över 65 000 fångster har loggats.

-         Vi är oerhört glada över att ha fått in Industrifonden som delägare, säger Johan Attby, vd och en av grundarna av FishBrain. Förutom kapital får vi även tillgång till en gedigen erfarenhet och kompetens. Kombinationen kommer vara värdefull för vår fortsatta tillväxt och internationalisering.

Malin Carlström, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0730 29 91 30
Johan Attby, vd Fishbrain, tel 070 225 0227

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,5 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.