• Industrifonden/

Industrifonden investerar i Flexenclosure – Sol, vind, bränsleceller och biobränsle ska driva mobilnät där el inte finns

Industrifonden investerar 8 miljoner kr i Lidköpingsbolaget Flexenclosure, som utvecklar nya miljötekniska telekomlösningar i form av s.k. teknikhus. Dessa inrymmer bas-stationer i anslutning till radiomasten, vilket gör att ett mobiltelefonnät kan få driftsenergi där el inte finns tillgängligt. Teknikhusen driver basstationerna med hjälp av förnyelsebara energikällor, som t.ex. sol och vind. Genom ett intelligent styrsystem väljs energislag utifrån rådande klimatfaktorer och väderförhållanden.

Flexenclosure, som funnits på marknaden sedan 1989, ser två tydliga affärsområden för de nya teknikhusen.

I Sverige och andra länder med välutbyggda mobiltelefonnät kan de användas för att skapa basstationer på platser med begränsad eller obefintlig tillgång till elnätförsörjning, s.k. mobila lösningar. Dessa skulle t.ex. ha kunnat användas i samband med stormarna Gudrun och Per, då mobiltelefonnäten slogs ut i de stormdrabbade områdena, bland annat på grund av att elförsörjningen till näten slogs ut.

I många utvecklingsländer investerar man kraftigt i mobiltelefonkommunikation, trots att elförsörjningen är obefintlig. Med Flexenclosures lösning kan hela mobiltelefonnät drivas med förnyelsebara energikällor.

– Det unika med Flexenclosures systemlösningar är att de är både miljömässigt hållbara och kostnadseffektiva, säger Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden. De ger operatörerna betydligt lägre driftskostnader för basstationer än med traditionella lösningar. Behovet av mobila lösningar ökar också, vilket ger Flexenclosure ökade affärsmöjligheter.

Den totala investeringen om 12 miljoner ska användas till att öka expansionstakten baserat på förnyelsebara energilösningar. I nyemissionen deltar även de nuvarande huvudägarna Pegroco Invest och ledningen.

Flexenclosure, en avknoppning från Pharmadule Emtunga, har under de senaste åren levererat ca 8000 teknikhus för inhysning av radiobasutrustning som finns i bruk över hela världen, från Jamaica i väster till Kina i öster. Bland bolagets kunder finns såväl telekomoperatörer som entreprenadföretag. 2007 prognostiseras en omsättning om 70 miljoner kr.

Mer information lämnas av: Stefan Jern, vd Flexenclosure, tel. 0510-427 005 Tore Tolke, investeringsansvarig Industrifonden, tel. 08- 587 919 17 Per Grunewald, Pegroco Invest, tel. 070-5821959