Industrifonden investerar i juridik på nätet

Industrifonden investerar 6 miljoner kronor i Avtal24, ett bolag som erbjuder avtalsjuridik på nätet för privatpersoner och företag, både rådgivning och avtal som testamenten, gåvobrev och aktieägaravtal. I emissionen på totalt 10 miljoner kronor deltar också privata investerare, bland andra Richard Båge och Magnus Wilkne. Pengarna ska användas till expansion, både i Sverige och internationellt.

Avtal24 erbjuder en digital jurist i form av juridiskt korrekta avtal på nätet via ett system byggt på en dynamisk mjukvara, som gör att avtalen kan skräddarsys utifrån de specifika villkor som användaren anger.

Utöver avtal har Avtal24 också juridisk rådgivning per telefon. Både avtalen och rådgivningen erbjuds till fasta priser som ligger betydligt lägre än traditionella juristtjänster. Med Avtal24:s tjänster kan vem som helst få tillgång till juridisk hjälp oavsett bostadsort och tid på dygnet.

Avtal24 erbjuder hjälp med alla sorters privatavtal och företagsavtal, till exempel testamenten, äktenskapsförord, anställningsavtal och konsultavtal. Alla avtal är framtagna med hjälp av juridisk expertis och modellerade i Avtal24:s intelligenta databas.

-          Marknaden för juridiska tjänster är under snabb utveckling, säger Malin Carlström, investeringsansvarig på Industrifonden. Kunderna ställer högre krav på tillgänglighet, korrekthet och pris och använder Internet som verktyg. Här tror vi att Avtal24 med sin skalbara affärsmodell och framstående tekniska lösning kommer att vara en drivande aktör i den utvecklingen.

Avtal24 grundades 2004 och lanserade tidigare i år version 2.0 av sin plattform. Kundernas nås via direktmarknadsföring, men också via partnerbolag, till exempel SEB, Länsförsäkringar och Unionen.

Bolaget satsar nu på expansion både i Sverige och internationellt. I Sverige kommer tjänsten fortsätta att marknadsföras under namnet ”Avtal24” och internationellt under namnet ”Agreement24”.

-         Vi är väldigt glada över att fått in Industrifonden och Magnus Wilkne som nya delägare – de är erfarna och respekterade investerare som bidrar med internationella nätverk och gedigen kunskap, säger Magnus Stein, vd Avtal24. Nu kan vi öka takten i vår expansion.

Detta är Industrifondens fjärde nyinvestering verksamhetsåret 2012-2013.

Malin Carlström, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0730 29 91 30
Magnus Stein, vd Avtal24, tel 076 00 242 00

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.