Industrifonden investerar i Keybroker

Industrifonden investerar 15 miljoner kronor i Keybroker, ett av Nordens ledande företag inom online marknadsföring. Bolaget tar totalt in 30 miljoner kronor eftersom befintliga ägare, inklusive Investor Growth Capital, också deltar i finansieringen. Pengarna ska användas till fortsatt internationell expansion.

Keybroker, som grundades 2005, har vuxit snabbt och har nu ett 50-tal anställda och en omsättning på ca 180 miljoner kronor (2010). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är också etablerat i Danmark, England och Italien. 2011 planeras även en inbrytning i USA.

Keybroker erbjuder produkter och tjänster inom det snabbväxande området online marknadsföring och har två affärsområden: kampanjhantering och annonseringsteknologi. Bolaget erbjuder kompletta lösningar för marknadsföring på nätet via Google, Facebook och andra kanaler.  Bolaget har nyligen lanserat produkten ”Keybroker Social” som omfattar verktyg för annonsörer som själva vill hantera sina kampanjer på Facebook och andra sociala medier.

Samtliga produkter bygger på avancerad mjukvara, som optimerar kampanjerna genom att följa, mäta och modifiera dem i realtid. På Keybrokers kundlista finns bland andra Com Hem, Elgiganten, MrJet, Dustin, Haléns och IKEA.

-          Vi är väldigt glada över att få in Industrifonden som investerare, säger Keybrokers vd Fredrik Arnander. Med Industrifonden och Investor Growth Capital har vi nu två kapitalstarka och kunniga investerare som kan hjälpa oss att lägga in en högre växel i vår expansion.

För Industrifondens del är denna investering den första inom området online marknadsföring.

-          Keybroker är ett framgångsrikt och spännande bolag inom ett snabbväxande segment, säger Hadar Cars, investeringsansvarig på Industrifonden. Detta gör att utsikterna för att Keybroker ska bli en god investering ser mycket ljusa ut.

Hadar Cars, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0735 445 845
Fredrik Arnander, vd Keybroker, tel  070 568 24 10

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på drygt 3 miljarder kr, varav 1,5 miljarder kr är investerade i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.