Industrifonden investerar i MagComp

Industrifonden investerar 10 miljoner kr i MagComp. I emissionen på totalt 25 miljoner kr deltar också de tidigare ägarna Volvo Group Venture Capital, Sydsvensk Entreprenörfond och Nicolas Hassbjer via sitt bolag Tequity. Pengarna ska användas till internationell expansion.

MagComp AB, med säte i Eslöv, har utvecklat en unik patenterad teknik för att framställa elektromagnetiska produkter som möjliggör betydande direkta energibesparingar, lägre värmeutveckling och geometrisk frihet för kunderna.

MagComp fokuserar på två olika affärsområden, induktionsuppvärmning och induktorer, där bolagets produkter är mer energieffektiva än konkurrerande lösningar. Induktorer har många olika användningsområden, till exempel för motorstyrning, frekvensomriktare i sol- och vindkraftsverk och avbrottsfri kraft (UPS). Bolaget står nu inför volymproduktion till mycket stora och världsledande tillverkare inom dessa områden.

När det gäller industriell induktionsvärme är bolaget redan etablerat på den svenska marknaden i applikationer för uppvärmning av ämnen, band, tråd och valsar inom verkstadsindustrin och med kunder som t.ex. Sandvik, Tarkett, Dynapac och Atlas Copco. I ett första steg ska bolaget nu expandera i Europa genom att etablera försäljning i Tyskland.

-          Stigande energipriser samt en ständig jakt på̊ högre verkningsgrader, lägre energiförluster samt ökad miljöhänsyn driver marknaden mot energieffektiva lösningar som MagComps, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden. Med en banbrytande teknik, som bidrar till stora miljövinster, har MagComp potential att utvecklas till ett stort och ledande företag inom sitt område.

Bolaget, som har sitt ursprung i mångårig forskning vid Lunds Tekniska Högskola, omsatte ca 7 miljoner kr 2012. MagComp satsar nu på en snabb internationell tillväxt inom såväl affärsområdet induktorer som induktionsvärmning.

-          Under året har vi fått ett fantastiskt gensvar från ett antal stora internationella kunder. För att kunna utnyttja alla möjligheter som erbjuds är vi mycket glada över att få Industrifonden som ny delägare, säger Sten Camitz, vd MagComp. Tillsammans med övriga delägare ger de, med sin industriella erfarenhet och kapitalstyrka, stor trovärdighet åt oss, nu när vi satsar på en internationell expansion.

För mer information, kontakta:
Lennart Gustafson, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070-315 72 90
Sten Camitz, vd MagComp AB, tel 073-322 49 39

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,5 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: