Industrifonden investerar i Mantex fuktmätare

Industrifonden och tyska Innogy Ventures investerar sammanlagt 30 miljoner kronor i Mantex, som utvecklar fuktmätare för pappers- och bioenergiindustrin. Pengarna ska användas till industrialisering av produkten och lägga grunden för bolagets internationella expansion.

Mantex utvecklar och säljer utrustning för att bland annat mäta fukthalt i organiskt material. Bolaget, som bildades 2004, fokuserar för närvarande på pappers- och massaindustrin, men produkten kan även användas inom många andra industrier.

Mantex utrustning ger kontroll över torrhalten i realtid, vilket är av stor vikt för pappersindustrin. På så sätt kan kunderna effektivisera sina processer, spara energi, få högre kvalitet och dra ner på tillsatsämnen och minska kostnaderna

-          Det starka tekniska konceptet i kombination med en stark patentsituation gör att bolaget har goda möjligheter att bli en ledande aktör, säger Stefan Jakélius, investeringsansvarig på Industrifonden. Dessutom har produkterna en positiv energi- och miljöpåverkan då de minskar energianvändningen, råvaruförlusterna och användningen av kemikalier.

Bolaget, som nyligen har introducerat sina första produkter på marknaden, omsatte drygt 7 miljoner kr 2012 och har några av de största papperstillverkarna som Stora Enso, Holmen och BillerudKorsnäs som kunder. Industrifonden blir i och med denna nyemission ny ägare i bolaget, medan Innogy Ventures är delägare sedan tidigare.

-          Vi är mycket glada över att ha fått in en så kapitalstark och erfaren investerare som Industrifonden som ägare, säger Mantex vd Erik Odén. Tillsammans med vår nuvarande ägare bådar det gott inför vår kommande marknadsexpansion. Våra produkter har mycket starka kundvärden och vi får dagligen förfrågningar från världens största företag på flera marknader. Nu får vi chansen att kunna sälja på allvar och snabba på tillväxten.

Detta är Industrifondens femte nyinvestering verksamhetsåret 2012-2013.

Erik Odén, vd Mantex, tel 0767-866 606
Stefan Jakélius, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0703-572 120

Industrifonden investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Vi agerar långsiktigt, oftast i partnerskap med entreprenörer och andra investerare. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i 92 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.