Industrifonden investerar i MobiVending

Industrifonden investerar 18 miljoner kronor i MobiVending, ett företag som erbjuder mobila betalningslösningar för varuautomater. Pengarna ska användas till bolagets internationella expansion och till vidareutveckling av tekniken.

MobiVending, som är baserat i Stockholm, har utvecklat en ny betalningslösning för köp i varuautomater. Istället för att stoppa in kontanter, så betalar man med mobilen via ett SMS. Kostnaden för köpet debiteras antingen mobilräkningen eller ett betalkort via MobiVendings system.

Bolaget, som grundades 2010, har redan lanserat sin teknik på marknaden, bland annat via världsledande kunder såsom Coca Cola och Selecta, världens största företag inom varuautomater.

- Vi är på väg in i det kontantlösa samhället och allt fler transaktioner sköts med mobilen, säger Malin Carlström. MobiVending ligger långt framme inom en specifik marknadsnisch, obemannade varuautomater, och de har redan bevisat sig genom att ha fått några av världens mest namnkunniga bolag som kunder. Vi ser stor potential för denna investering.

MobiVending, som idag finns i Norden, USA och England, står just nu i begrepp att lansera på ännu fler marknader i Europa och att växa ytterligare på de befintliga.

- Vi är glada över att ha fått in en så stor och erfaren investerare som Industrifonden, säger Cristopher Lindfeldt, vd och grundare i MobiVending. Med deras kapital och kompetens kommer vi att kunna lägga in en högre växel i vår expansion.

I investeringen deltar också befintliga ägare.

Detta är Industrifondens första nyinvestering verksamhetsåret 1 juli 2012-30 juni 2013.

Cristopher Lindfeldt, vd och grundare i MobiVending, 070 220 03 01

Malin Carlström, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0730 29 91 30

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i 89 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.