Industrifonden investerar i Now Interact

Industrifonden investerar 5 miljoner kr i Now Interact AB, ett mjukvaruföretag som erbjuder en tjänst som ökar försäljningen för onlinehandlare. I anslutning till investeringen har även några affärsänglar, bland andra Carl Palmstierna och Lars Lindgren, investerat i bolaget. Pengarna ska användas till fortsatt internationell expansion.

Bolaget utvecklar en heltäckande metodik och mjukvara riktad mot aktörer inom bank, försäkring, telekom och liknande, där försäljningen är relativt komplex men ändå till stor del sker över internet. Lösningen erbjuds som en SaaS (Software as a Service) och den optimerar både handlarnas elektroniska och fysiska försäljningsresurser i realtid. Mjukvaran följer besökarens beteende i onlinebutiken och kan genom att erbjuda information eller möjlighet till personlig kontakt, bland annat genom chatt eller telefonsamtal, få andelen genomförda köp att öka.

Resultaten hittills är mycket positiva. Med Now Interacts erbjudande ökar antalet besökare som faktiskt genomför ett köp med 20-40 procent.

- Now Interact adresserar ett viktigt kundproblem genom att konvertera besökare på en webbsida till betalande kunder. Dessutom är leveransen och affärsmodellen enkel och attraktiv, säger Hadar Cars, investeringsansvarig på Industrifonden.

Bolaget grundades 2010 och har bland andra SEB, Telenor, ComHem och Dustin på kundlistan. En internationell etablering med säljkontor i Holland och England är påbörjad med ett flertal betalande kunder på bägge dessa marknader.

- Vi är mycket glada att få in Industrifonden som ägare. Förutom kapital tillför Industrifonden erfarenhet och kontakter, vilket kommer att vara en stor tillgång i vår fortsatta expansion, säger Now Interacts grundare och vd Magnus Åström.

Hadar Cars, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0735-445 845
Magnus Åström, grundare och vd Now Interact, tel 0739-887 880

Läs mer på www.nowinteract.com

Industrifonden (www.industrifonden.se) är en av Sveriges största investerare i små och medelstora tillväxtföretag. Vi agerar långsiktigt, oftast i partnerskap med entreprenörer och andra investerare. Fonden har tillgångar på drygt 3,5 miljarder kronor och investeringar i 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.