Industrifonden investerar i nytt cancerläkemedel

Industrifonden deltar med 25 miljoner kronor i en nyemission i läkemedelsbolaget Aprea AB och blir därmed ny ägare i bolaget. De tidigare ägarna Karolinska Development, Östersjöstiftelsen och Praktikerinvest deltar också i emissionen. Aprea, med ursprung ur forskning vid Karolinska Institutet, utvecklar ett nytt läkemedel mot cancer.

Cancerskyddsproteinet p53 är ett stort internationellt forskningsområde, där Karolinska Institutet är en av de ledande aktörerna världen, med bland andra Apreas grundare Professor Klas Wiman och hans medarbetare. Apreas patenterade substans är unik i sitt slag.

– Det unika med Apreas substans är att den har potential att kunna användas mot många olika cancerformer, säger Hedvig Andersén, investeringsansvarig vid Industrifonden. Dessutom är substansen relativt enkel och går lätt att framställa till rimliga kostnader.

– Vi är väldigt glada över att få in en stor och kompetent investerare som Industrifonden, säger Apreas vd Claes Post. Deras stora nätverk och industriella expertis är ett viktigt bidrag till Apreas vidare kommersiella utveckling.

– Efter att ha arbetat och investerat i Aprea sedan starten är det glädjande att få med Industrifonden när vi nu går in i den viktiga och långsiktiga kliniska utvecklingsfasen, säger Hans-Peter Ekre, investeringsansvarig vid Karolinska Development.

Aprea tar totalt in 50 miljoner kr i denna nyemission. Kapitalet ska användas till fortsatta pre-kliniska och kliniska studier av substansen.

Mer information lämnas av: Hedvig Andersén, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0708-28 82 20 Claes Post, vd Aprea, tel 070-276 81 68, claes.post@aprea.com Hans-Peter Ekre, investeringsansvarig Karolinska Development, tel 0705 336 747