Industrifonden investerar i ostronodling i Bohuslän

Industrifonden deltar i en finansiering av Strömstadsbolaget Ostrea Sverige AB, som ska starta en storskalig odling av ostron för försäljning i Europa. Ostrea tar sammanlagt in drygt 20 miljoner kronor, varav Industrifonden står för 6 miljoner kr. Pengarna ska användas till att få igång produktionen av ostron.

Ostrea Sverige AB grundades 2006 av Karl Johan Smedman i samarbete med Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium utanför Strömstad, franska odlare och marinbiologer.

Nu, med finansieringen i hamn, ska ett kläckeri för ostronen byggas på Koster. Därifrån sätts ostronynglen ut i det näringsrika vattnet på den svenska västkusten. Efter 3 år kan den första skörden tas upp. Målet är att inom fem år från starten producera 300 ton ostron årligen till ett marknadsvärde av 25 miljoner kronor.

– Det finns en stor efterfrågan på våra svenska ostron i Frankrike, säger Karl Johan Smedman, Ostreas vd och grundare. De anses vara de allra exklusivaste och betalas därefter. Det finns sålunda goda förutsättningar att omsättningen på 25 miljoner kronor kan flerdubblas de följande åren.

– Att odla ostron i industriell skala på detta sätt är helt nytt för Sverige, säger Thomas Carlström, investeringsansvarig på Industrifonden. Här finns goda möjligheter att få igång en ny, framgångsrik svensk exportindustri.

Ostrea har tagit in drygt 20 miljoner kr i en nyemission. Av detta kommer 6 miljoner kr från Industrifonden och ca 15 miljoner kr från andra investerare. www.ostrea.se

Mer information lämnas av: Karl Johan Smedman, vd Ostrea, 0705-64 21 59 Thomas Carlström, investeringsansvarig Industrifonden, 070-566 14 01