Industrifonden investerar i Quickomat

Industrifonden investerar 4 miljoner kr i Linköpingsföretaget Quickomat AB, som utvecklar och driver en kedja av självbetjäningsautomater där man kan köpa biljetter till bussar och tåg, till olika evenemang eller fylla på kontantkortet till mobiltelefonen. Pengarna ska användas till Quickomats expansion i Norden.

– Genom att använda Quickomat kan trafikbolagen sluta med kontantförsäljning ombord på bussar och undvika hot och rån mot busschaufförer, säger Arnold Norman, VD på Quickomat.
Det finns idag ett femtiotal Quickomater i drift i Sverige på platser som köpcentra, resecentra, sjukhus och universitet. Quickomaten kan sälja produkter från flera olika leverantörer och kunden betalar med sitt bank- eller kreditkort. Quickomat äger och driver kedjan av automater, vilket gör att leverantören undviker stora investeringar i nya distributionssystem.
Bolaget bygger nu en landsomfattande och på sikt internationell kedja av Quickomater. Marknaden är i inledningen av en stark global tillväxtperiod. De nordiska länderna ligger i framkant av denna ut-veckling med kunder som är vana att göra många ärenden snabbt och bekvämt via självbetjäning utan inblandning av någon försäljningspersonal. – Quickomat ger leverantören en enkel, prisvärd och säker distributionsväg och slutkunden kan, med ett fåtal knapptryckningar, snabbt köpa biljetten när som helst på dygnet, säger Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden. Quickomats produkt är anpassad för det nya nordiska resekortet samtidigt som funktion och drift är väl etablerat. Bolaget har därmed alla förutsättningar för att snabbt kunna etablera ett stort antal automater över hela Norden.
Den totala investeringen om 6 miljoner ska användas till att öka expansionstakten för utveckling och marknadsföring av Quickomat. I nyemissionen deltar även befintliga ägare. www.quickomat.com Mer information lämnas av: Arnold Norman, vd Quickomat AB, tel. 013-20 34 02, mobil 0708-11 06 05 Håkan Göranson, chef Affärsutveckling Quickomat AB, mobil 0704-54 95 10 Tore Tolke, investeringsansvarig Industrifonden, tel. 070-587 08 86