Industrifonden investerar i QuiQom Systems

Industrifonden investerar i QuiQom Systems, som utvecklar nya lösningar för billigt och snabbt bredband i fastighetsnät. Pengarna ska användas till bolagets marknadsexpansion.

Den patenterade teknologin Q-LAN, som lanserades 2005, bygger på att utnyttja det oanvända frekvensutrymmet i de nät som redan används för kabel-TV. QuiQoms produkter medger idag bandbredder på upp till ca 100 Mbit/s per lägenhet, men teknologin har större potential och nästa generations produkter siktar på ca 300 Mbit/s. Med dessa hastigheter kommer de operatörer som väljer QuiQoms lösning att kunna erbjuda både traditionellt TriplePlay (dvs. Internet, telefoni och TV) och High Definition (HD) IPTV.

– QuiQom har en unik teknik, en färdig produkt och ett erfaret team, säger Magnus Fransson, investeringsansvarig på Industrifonden. Detta sammantaget ger bolaget potential att nå en stor internationell marknad.

Industrifondens investering ger Stockholmsbaserade QuiQom möjlighet att öka marknadsaktiviteterna både i Sverige och i Europa. Bolaget har redan ett antal installationer i Sverige.

– Vi är väldigt glada över att ha fått in en stabil och långsiktig investerare som Industrifonden, säger Arne Ljungdahl, VD för QuiQom Systems. Detta ger oss möjlighet att expandera snabbare, inte minst i Europa,

För mer information kontakta: Lars Johansen, QuiQom Systems, tel 070-655 19 49, lars@quiqom.com Magnus Fransson, Industrifonden, tel 08-587 919 00, magnus.fransson@industrifonden.se