Industrifonden investerar i Smartfish

Industrifonden investerar 35 miljoner kr i norska Smartfish, som utvecklar Omega-3 drycker inom klinisk nutrition. I emissionen på dryga 80 miljoner kronor deltar också den befintliga ägaren Investinor och privata investerare. Pengarna ska främst användas till kliniska prövningar samt till fortsatt internationell expansion.

Smartfish utvecklar receptbelagda Omega 3-berikade drycker i form av fruktjuice för exempelvis cancerpatienter, som ofta drabbas av kakexi, det vill säga utmärgling till följd av betydande, långvarig undernäring. Parallellt sker även utveckling av en produkt för Alzheimerpatienter. Bolaget har en patenterad metod som möjliggör tillsats av höga doser Omega 3-fettsyror i juicen utan att smaken försämras.

-          Detta är en produkt med stor internationell potential. Vetenskapliga belägg för Omega 3:s effekter gör att intresset för dess roll inom klinisk nutrition ökar kraftigt, säger Nina Rawal, investeringsansvarig på Industrifonden. Till skillnad från andra Omega 3-produkter erbjuder Smartfish en välsmakande juice med hög koncentration aktivt Omega 3, vilket har större klinisk potential. Omega 3 bidrar till att stoppa kakexins inflammatoriska process och samtidigt får patienten i sig nyttiga kalorier med flertalet näringsämnen.

Smartfish har huvudkontor i Oslo, men produktion sker i Sverige. Bolaget har nyligen vunnit en upphandling inom klinisk nutrition i Skåne, med lansering i Sverige under hösten. I och med kapitaltillskottet kommer även ett FoU-centrum att bildas i Stockholm.

-          Vi är är mycket glada över att ha fått in Industrifonden som ny ägare, säger Jens Nordahl, vd Smartfish. Det är ett erkännande av potentialen i vår produkt. Med Industrifonden och Investinor som huvudägare har vi en god plattform för att ytterligare stärka den kliniska evidensen och fortsätta vår internationella expansion.

Juicen finns också med lägre dos Omega 3. Den säljs receptfritt som kosttillskott, till exempel för intag efter träning, och har snabbt blivit populär bland elitidrottare i Norge.

Investeringen i Smartfish är första steget i ett nyligen påbörjat samarbete inom life science mellan Industrifonden och den norska investeringsorganisationen Investinor. Tanken är att ge attraktiva life sciencebolag tillgång till internationellt kapital.

Nina Rawal, investeringsansvarig Industrifonden, tel +46 70 515 01 89
Jens Nordahl, vd Smartfish, tel +47 99 62 99 99

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.