Industrifonden lånar ut 78 miljoner till Hasselblads nya kameror

Industrifonden har finansierat kameratillverkaren Hasselblad med 78 miljoner kr i form av ett lån med avskiljbara optioner. Pengarna ska gå till lanseringen av Hasselblads nya kameraserie och till förnyelse av det befintliga kamerasortimentet.

Anrika Hasselblad planerar en kraftig expansion under de närmaste åren i och med lanseringen av en ny kameraserie riktad mot amatörfotografer. Samtidigt görs en förnyelse av Hasselblads befintliga högprestandasortiment, H-serien.

De nya kamerorna är på väg ut på marknaden och de två första modellerna, Lunar och Stellar, har nyligen lanserats. Eftersom de är avsedda för amatörfotografer så ligger de i ett lägre pris- och prestandasegment jämfört med Hasselblads traditionella professionella sortiment.

Hasselblads nuvarande ägare, det tysk-schweiziska riskkapitalbolaget Vorndran Mannheims Capital, har gjort stora satsningar på förnyelse och tätare modellbyten i det nuvarande H-systemet, där H5D lanserades i början av 2013.

-          Hasselblad har ett mycket starkt varumärke och den nya kameraserien ger bolaget stora tillväxt- och vinstmöjligheter, säger Dan Ekelund, investeringsansvarig på Industrifonden. Vi har även tidigare finansierat Hasselblad, vilket möjliggjorde utvecklingen av det framgångsrika digitala H-systemet.

-          Vi är mycket glada att få tillbaka Industrifonden som finansieringspartner, säger Ian Rawcliffe, CEO på Hasselblad. Därmed kan vi öka takten i vår förflyttning från att bara tillverka professionella kameror till att också tillverka högkvalitativa amatörkameror.

Hasselblads tillverkning och FoU är numera helt förlagd till Göteborg där bolaget har fördubblat sin produktionskapacitet och nyanställt personal. Hasselblad är därmed åter ett huvudsakligen svenskt företag.

Dan Ekelund, investeringsansvarig Industrifonden, tel. 070 591 29 52
Ian Rawcliffe, vd Hasselblad, tel. 070 710 24 60

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,5 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.