Industrifonden leder investeringsrunda på 4 miljoner euro i Barnebys

Industrifonden leder en investeringsrunda på 4 miljoner euro för auktionssöktjänsten Barnebys. Finansieringen kommer att användas för att stärka bolagets expansion internationellt, både i form av marknadsföring och rekrytering.

Barnebys är en auktionssöktjänst med över en halv miljon objekt och dryga tusen sökbara auktionshus. 80 procent av bolagets intäkter är internationella och av dessa står USA för cirka 20 procent. Bolaget har haft en stark tillväxt och har fördubblat sin omsättning sedan förra året.

”Allt fler blir intresserade av auktioner, vanliga konsumenter upptäcker att auktionshusen står för en unik kunskap med varumärken som många gånger är flera hundra år gamla. Tillsammans med nya onlinehus förändras den här marknaden snabbt”, säger Christopher Barnekow, grundare och vd på Barnebys.

Bakom investeringen står både nya och befintliga ägare, med Industrifonden och ACTIVE Venture Partners i spetsen. Bland de nya ägarna finns bland annat Inbox Capital, IT-entreprenören Martin Wattins bolag.

”Barnebys har skapat en stark position på marknaden för onlineauktioner och vi är mycket glada för bolagets positiva utveckling. Vi ser investeringen som ett viktigt steg att stärka och utveckla Barnebys internationella expansion”, säger Hadar Cars, Investment Manager, Industrifonden.

Christopher Barnekow, grundare och vd, Barnebys
Telefon: 070 - 521 35 70
E-post: christopher@barnebys.com

Hadar Cars, Investment Manager, Industrifonden