Industrifonden nyinvesterar i fintech-bolaget Qapital

Industrifonden leder, tillsammans med Northzone, en investeringsrunda på 30 miljoner kronor för det svenska fintech-bolaget Qapital. Qapital, som finns på den amerikanska marknaden, kommer att använda finansieringen för att ytterligare utveckla och bredda sin digitala banktjänst.

Qapital är en ny mobil banktjänst som kombinerar sociala funktioner och spelinspirerat automatiskt sparande med traditionella produkter som bankkort och sparkonton. Användaren sätter upp personliga mål för sitt sparande i Qapitals mobila applikation. Qapital för automatiskt över små belopp till ett sparkonto beroende på vilka regler, eller ”triggers”, som användaren har valt.

”Vår lösning gör det möjligt för kunden att spara pengar utifrån sitt eget konsumentmönster. Att enkelt kunna överblicka sitt sparande och få direkt återkoppling på sina ekonomiska handlingar utifrån egna definierade målsättningar leder till ökad medvetenhet. Det hjälper kunden att bli mer rationell i sin konsumtion”, säger George Friedman, vd på Qapital.

Qapital grundades i Stockholm 2013 av George Friedman, Erik Akterin och Henrik Wrangel. Med devisen “Save small. Live large” vill de hjälpa människor att spendera smartare och spara enklare. Med avstamp i forskning inom behavioral economics gör Qapitals tjänster det möjligt att snabbt och enkelt spara till långsiktiga mål med små automatiska belopp.

För Industrifonden innebär investeringen i Qapital en av de första inom fintech-området.

”Qapital har en spännande tjänst som ligger helt rätt i tiden och Industrifonden ser stor potential i teamet och bolaget. Marknaden för fintech-tjänster kommer att fortsätta växa och vi ser ett stort behov av banktjänster som utgår ifrån kund och kundnytta. Vi vill konsumera banktjänster på samma smidiga och användarvänliga sätt som vi streamar musik”, säger Sofia Ericsson Holm, Investment Manager på Industrifonden.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Ericsson Holm, Investment Manager, Industrifonden
Tel: +46 76-634 43 40
E-mail:  sofia.ericsson.holm@industrifonden.se

George Friedman, vd, Qapital
Tel: +46 70-432 67 37
E-mail: george.friedman@qapital.com

Om Qapital

Qapital grundades 2014 med visionen att förändra människors bankupplevelse. Vår app kombinerar vacker design med banbrytande finansiell teknologi i ett mobilt verktyg som våra kunder älskar att använda. Save small, live large på www.qapital.com. Följ oss på Twitter: @qapitalapp

Om Industrifonden

Industrifonden investerar i företag i tillväxtfas inom tech och life science med sikte på internationell expansion. Vi är en långsiktig partner till exceptionella grundare med stora idéer och stark drivkraft att skapa innovation och tillväxt. Industrifonden grundades 1979 och är en evergreen fund med 4 miljarder kronor i tillgångar. Läs mer: webbplats, Twitter, LinkedIn.