Industrifonden och Emano investerar 20 milj kr i Piteåföretaget Composite Scandinavia

Industrifonden och Emano investerar 20 miljoner kronor i Piteåföretaget Composite Scandinavia Industrifonden och riskkapitalbolaget Emano investerar sammanlagt 20 miljoner kronor i Piteåbolaget Composite Scandinavia AB. Bolaget utvecklar, tillverkar och säljer gasolflaskor i glasfiberarmerad plast eller komposit, baserad på en helt ny teknologi. Kapitaltillskottet gör det möjligt för Composite Scandinavia att bygga ut produktionen för att kunna möta den stora efterfrågan på kompositflaskorna. Composites gasolflaskor tillverkas av komposit. Flaskorna är genomskinliga, vilket gör att innehållet blir synligt och det går att se hur mycket gasol det finns i flaskan. Dessutom är de lättare och rostar inte. Sammantaget har Composite Scandinavias produkter tekniskt ett stort försprång gentemot motsvarande tryckkärl tillverkade i metall. Bakom produkterna ligger ett långt forsknings- och utvecklingsarbete för både material och produktionsmetoder. Konstruktionen och produktionsmetoden är patentskyddade i större delen av världen. Företaget, som ligger i Piteå, startades 1989 av dess nuvarande vd, professor Kurt Berglund, och sysselsätter idag 29 personer. Kompositflaskorna har rönt ett stort internationellt intresse och exporteras för närvarande till nio länder. Bolaget räknar med att under nästa år etablera försäljning i ytterligare fyra länder, däribland USA. - Composites produkter har tagits emot positivt på marknaden och ökar sina marknadsandelar. Man har träffat lovande avtal med distributörer i flera länder. Därför ser vi en mycket stor marknadspotential för bolaget, säger Helge Backlund, investeringsansvarig på Industrifonden. - Composites produkt är både unik och attraktiv. Nu när bolaget står inför ett expansivt skede, känns det mycket spännande att få vara med och utveckla bolaget till en stor internationell spelare, säger Tomas Lindström, vd Emano. - Det känns utmärkt att få Industrifonden och Emano som nya delägare i bolaget. Nu, när vi ska internationalisera oss ytterligare, behövs såväl starka som kompetenta ägare, säger Kurt Berglund, vd Composite. Composite Scandinavia gör nu en riktad nyemission där Industrifonden deltar med 15 miljoner kronor och Emano med 5 miljoner kr. Största ägare är Litorina Kapital. Ytterligare upplysningar lämnas av Helge Backlund, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 11 Tomas Lindström, vd Emano, 090-70 21 50 Kurt Berglund, vd Composite Scandinavia, tel 0911-679 90 Industrifonden erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till framtidsföretag i hela Sverige. Med över 20 års verksamhet och engagemang i flera hundra företag är vi en av de största och mest erfarna aktörerna på den svenska riskkapitalmarknaden. Industrifonden investerar i små och medelstora företag i de flesta branscher. Se även: www.industrifonden.se Riskkapitalbolaget Emano, med säte i Umeå, investerar i utvecklingsbara bolag i Norrland och har idag elva engagemang från Luleå i norr till Söderhamn i söder. Se även: www.emano.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00060/wkr0002.pdf