Industrifonden och Eqvitec investerar 40 miljoner kr i Netadmin Systems

Industrifonden går in som ny delägare i snabbväxande Netadmin Systems, ett Linköpingsbaserat företag som utvecklar mjukvara för automatisering av affärs- och driftprocesser i bredbandsnät. I finansieringen, som uppgår till totalt 40 miljoner kronor, deltar också den tidigare delägaren Eqvitec Technology Fund III. Pengarna ska användas till bolagets internationella expansion, främst i Europa.

Det helautomatiska systemet innebär stora fördelar för både användare och nätägare. Användaren kan via en portal själv välja vilka bredbandstjänster hon vill ha och få direkt tillgång till dem. Man kan t ex välja internetleverantör eller ta ett tillfälligt abonnemang på en viss TV-kanal. För nätägaren innebär systemet halverade driftkostnader och/eller möjlighet att hantera mångdubbelt fler abonnenter med befintlig personalstyrka. Samtidigt skapar systemet värdefull flexibilitet när det gäller att koppla in nya tjänsteleverantörer och lansera nya tjänster som IP-telefoni och HDTV i nätverken.

Bland kunderna finns teleoperatörer, kommuner, elbolag, fastighetsägare och privata nätägare. Exempel på dessa är Telia, Tele 2, Teracom, Telge Nät AB, Transit, Dong (Danmark), Star-Nordic (Norge), VLP (Finland), Zürich Stadsnät (Schweiz), INFL (England) och SIEA (Frankrike).

– Sverige är med sina 155 stadsnät ett föregångsland. Alltfler stads- och fastighetsnät växer nu i snabb takt fram över hela världen, varför Netadmin Systems med sin starka position på hemmamarknaden har synnerligen gynnsamma förutsättningar för en internationell expansion, säger Anders Lindén, vd i Netadmin Systems. Bara under första halvåret har vi tecknat flera viktiga leveransavtal i bland annat Schweiz, England och Norge.

– Netadmin Systems ger användarna stor valfrihet och flexibilitet, samtidigt som det ger nät-ägaren stora kostnadsbesparingar, säger Åsa Knutsson, investeringsansvarig på Industrifonden. Detta bådar gott inför bolagets internationella expansion på en växande global marknad.

– Vi välkomnar Industrifondens inträde som en stark ägare, något som ger Netadmin möjlighet att lägga in en högre växel i sina pågående och hittills framgångsrika satsningar på Europamarknaden, säger Hadar Cars, Partner i Eqvitec Partners som är investeringsrådgivare till Eqvitec Technology Fund III.

Kontaktpersoner: Anders Lindén, vd i Netadmin Systems, tel 013-20 00 00, mobil 0708-550 540 Åsa Knutsson, investeringsansvarig, Industrifonden, tel 0730-96 03 00 Hadar Cars, partner i Eqvitec Partners, tel 0735-44 58 45

Om Netadmin System Netadmin System i Sverige AB (kortnamn Netadmin Systems) utvecklar och marknadsför NETadmin, en mjukvara för automatisering av affärs- och driftprocesser i bland annat stads- och fastighetsnät. NETadmin hanterar nätututrustning från olika leverantörer och är oberoende av accessteknik (FTTH, Ethernet, xDSL, Wimax etc). En viktig egenskap är självbetjäning, där användarna själva kan aktivera önskade tjänster via en portal. Företaget har ca femtio anställda och kontor i Mjärdevi Science Park i Linköping, Stockholm och Düsseldorf. Bland ägarna finns förutom nyckelpersoner i företaget riskkapitalfonden Eqvitec Technology Fund III och Industrifonden. Se vidare www.netadmin.se

Om Eqvitec Partners Eqvitec Partners är ett av norra Europas största teknologiinriktade riskkapital- och private equity-bolag. Företaget grundades 1997 och har femton anställda investeringsexperter i Helsingfors och Stockholm. Eqvitec Partners är för närvarande rådgivare åt sex fonder med en total kapitalbas på 500 miljoner euro. Fonderna investerar i teknikföretag i alla faser, från uppstart till buyout. För närvarande har fonderna investeringar i 40 företag och har fram-gångsrikt genomfört 35 exits. Se vidare www.eqvitec.com