Industrifonden och SEB investerar i Clavister

Industrifonden och SEB Venture Capital investerar drygt 40 miljoner kronor i IT-säkerhetsföretaget Clavister AB. Bolaget, med säte i Örnsköldsvik, erbjuder avancerade säkerhetsprodukter med fokus på telekomsektorn, cloudmiljöer och större företagskunder. Kapitalet ska användas till bolagets fortsatta internationella expansion.

Clavister, som är en etablerad aktör med över 175 000 levererade säkerhetsprodukter, lanserar inom kort nya versioner av sina system för nätverkssäkerhet, Clavister cOS Core och Clavister cOS Stream samt en helt ny tillhörande produktportfölj. Systemen övervakar trafiken till och från nätverk och skyddar mot intrång, virus, maskar, trojaner och överbelastningsattacker. De skyddar också affärskritisk information och erbjuder stor kapacitet, skalbarhet och portabilitet.

Bolaget ökar nu tempot ytterligare för att ta vara på sitt tekniska försprång och de möjligheter som följer av snabba förändringar på marknaden.

-          Clavisters marknad drivs av tre stora trender: den mobila dataexplosionen, övergången till molntjänster och de allt ökande kraven på säkerhet på nätet, säger Hadar Cars, investeringsansvarig på Industrifonden. Allt detta driver efterfrågan på säkerhetslösningar och här ligger Clavisters erbjudande helt rätt i tiden.

-          Vi bedömer att Clavister har en mycket konkurrenskraftig produkt inom ett hett område. Intresset för bolagets lösningar har ökat kraftigt på senare tid – framför allt hos större telekomkunder och systemintegratörer, säger Ulf Lewander, investeringsansvarig påSEB Venture Capital.

Ytterligare en styrka med Clavisters säkerhetsprodukter, som baseras på en egenutvecklad mjukvara, är att de är byggda för att lätt kunna användas i olika tillverkares hårdvaruplattformar. Detta gör Clavister till en attraktiv samarbetspartner för större IT- och telekomleverantörer. Redan idag jobbar bolaget med några av världens största företag inom dessa sektorer.

-          Vi känner oss mycket nöjda med att ha fått in Industrifonden ochSEB Venture Capital som investerare och delägare, säger Peter Johansson, VD på Clavister. Deras finansiella styrka, erfarenhet och goda namn stärker vår trovärdighet ytterligare och ger oss möjligheter att snabba upp takten i vår expansion.

Clavister grundades 1997 och har idag ca 120 anställda med huvudkontor och utvecklingsavdelning i Örnsköldsvik. Försäljnings- och marknadsavdelningen är placerad i Stockholm och försäljningen sker via egna försäljningskontor samt distributörer och systemintegratörer i främst Europa och Asien.

Detta är Industrifondens sjunde nyinvestering verksamhetsåret 1 juli 2011-30 juni 2012.

Peter Johansson, vd Clavister, tel 070-262 22 01
Hadar Cars, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0735-44 58 45,
Ulf Lewander, investeringsansvarigSEBVenture Capital, tel 070-265 79 06,

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i 89 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: