Industrifonden och Zobito investerar i inRiver

Industrifonden och Zobito investerar sammanlagt 20 miljoner kronor i Malmöbaserade mjukvarubolaget inRiver, vars programvara hjälper handlare att hantera produktinformation på ett enklare och snabbare sätt. Pengarna ska användas till inRivers fortsatta internationella expansion, bland annat i USA.

Den typiska kunden till inRiver är företag som verkar inom detaljhandel, e-handel eller grossisthandel och har flera försäljningskanaler där produktinformationen behöver publiceras på e-handelsplatser, i fysiska annonser och reklamblad, produktkataloger, webbplatser och i sociala medier.

Med inRivers mjukvara kan kunderna snabbt och effektivt samla all produktinformation på ett enda ställe genom att lägga upp texter på olika språk, produktbilder och filmer i inRivers programvara – en process som kallas Product Information Management (PIM). Produkterna kommer snabbare ut på marknaden med PIM, och informationen kan därefter snabbt omsättas och enkelt anpassas för marknadsföring och säljmaterial i olika säljkanaler.

Bolaget har haft en mycket god tillväxt de senaste åren och har lyckats ta en ledande position i Norden inom sitt område med kunder som Stadium, Lindex, Fazer, Gant, Haléns och Byggmax. inRiver har nu påbörjat sin internationalisering bland annat genom att öppna dotterbolag i USA och Holland.

-          inRiver är i ett spännande skede i sin utveckling där de nu tar steget från sin ledande position i Norden till att sikta på att bli en internationell ledare i sin nisch. Vi är imponerade över kompetensen och drivet i inRivers organisation och har noterat en hög kundnöjdhet bland användarna, vilket är en god bas att stå på i den kommande expansionen, säger Hadar Cars, investeringsansvarig på Industrifonden.

-          inRiver är i en bransch som utvecklas mycket snabbt och man har en fantastisk möjlighet att på kort tid bygga ett framgångsrikt bolag på en global marknad. Vi är mycket entusiastiska över bolagets framgångar hittills och vi ser fram emot att vara delaktiga i bolagets fortsatta utveckling, säger Magnus Lindhe, vd på Zobito.

-          Att framgångsrikt lansera en produkt globalt kräver förutom en bra produkt även hårt arbete, ett bra team och god timing. Vi uppfyller alla tre och med Industrifonden och Zobito får vi förutom kapital även en gedigen erfarenhet och kompetens. Kombinationen kommer vara värdefull för vår fortsatta tillväxt och internationalisering, säger Niclas Mollin, vd på inRiver.

Niclas Mollin, vd inRiver, tel 0733 40 58 75
Hadar Cars, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0735 44 58 45
Magnus Lindhe, vd Zobito, 0733 86 64 45

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.