Industrifonden säljer aktier i Arcam

Industrifonden har sålt delar av sitt innehav i 3D-printingbolaget Arcam, motsvarande 4,4 procent av kapital och röster. Efter försäljningen kvarstår Industrifonden som Arcams största ägare.

Industrifonden sålde 200 000 aktier i Arcam, till ett värde av 174 miljoner kr, i en väsentligt övertecknad transaktion, där priset sattes till 870 kr per aktie. Köpare var internationella och svenska institutionella investerare.

Industrifonden har varit engagerad i Arcam sedan 1999, först som långivare och, sedan 2002, som ägare. Efter försäljningen kvarstår Industrifonden som Arcams största ägare med 15,7 procent av kapital och röster.

- Med sin unika teknologi och sin imponerande kundlista är Arcam mycket bra positionerat i den snabbväxande 3D-printingbranschen, säger Thomas Carlström, investeringsansvarig på Industrifonden och styrelseledamot i Arcam. Vi ser fram emot att vara med och fortsatt stödja Arcam i dess framtida utveckling.

Thomas Carlström, Investeringsansvarig Industrifonden
Tel: 070 566 14 01

Maria Montgomerie, Kommunikationschef Industrifonden
Tel: 070 649 19 28

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,5 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: