Industrifonden säljer aktier i Arcam

Industrifonden har sålt hela sitt innehav i 3D-printingbolaget Arcam, motsvarande ca 10,4 procent av kapital och röster. Köpare var en större amerikansk institutionell investerare.

Affären innebär att Industrifonden nu avslutat sitt mångåriga engagemang i Arcam. Industrifonden har varit engagerad i bolaget sedan 1999, först som långivare och, sedan 2002, som ägare. Industrifonden var största ägare i Arcam och har sålt sina aktier i tre etapper sedan 2013.

- Detta är en av Industrifondens allra bästa investeringar genom tiderna, säger Thomas Carlström, investeringsansvarig på Industrifonden. Under 17 år har vi varit med om att bygga upp Arcam med dess banbrytande teknik till det internationella bolag det är idag. Bolagets framtid ser ljus ut, men vår roll är nu avslutad. Denna lyckade investering gör att vi nu får in nytt kapital för nya investeringar.

Thomas Carlström, Investeringsansvarig Industrifonden
Tel: 070 566 14 01

Maria Montgomerie, Kommunikationschef Industrifonden
Tel: 070 649 19 28

Industrifonden (www.industrifonden.se) är en av Sveriges största investerare i små och medelstora företag med internationell tillväxtpotential. Vi agerar långsiktigt, oftast i partnerskap med entreprenörer och andra investerare. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i ca 90 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.