Industrifonden säljer sitt innehav i Cobolt

Det Stockholmsbaserade företaget Cobolt AB har förvärvats av tyska Hübner Group. För Industrifonden, som är delad huvudägare, innebär det en försäljning av ett innehav på 39 %.

Hübner Group, som är en systemleverantör inom transportindustrin, har sedan 2006 utökat sin verksamhet till att även innefatta fotonik och högfrekvenselektronik. Cobolt, som utvecklar och tillverkar högpresterande laserprodukter för forskning och industri, blir ett strategiskt viktigt förvärv för gruppens fortsatta utveckling inom området. Förvärvet är positivt för Cobolt då verksamheten stannar i Sverige och ges goda förutsättningar att expandera med en industriell ägare.

Industrifonden investerade i Cobolt 2001. Vid försäljning var Industrifonden tillsammans med SEB Venture Capital huvudägare i Cobolt.

”Industrifonden investerade tidigt i Cobolt och det är en spännande resa som bolaget har gjort. Att nu förvärvas av en resursstark industriell aktör som Hübner är ett viktigt steg för att fortsätta utveckla bolagets unika teknologi”, säger Thomas Carlström, investeringsansvarig på Industrifonden.

Thomas Carlström, investeringsansvarig, Industrifonden
Telefonnummer: 070-566 14 01
E-post: thomas.carlstrom@industrifonden.se

Om Industrifonden