Industrifonden stärker investeringsteamet inom Life Science

Industrifonden förstärker investeringsteamet inom Life Science med Patrik Sobocki som Investment Manager, med fokus på digital hälsa. Patrik har omfattande erfarenhet från läkemedelsindustrin, akademisk forskning samt från att driva startupbolag.

Närmast kommer Patrik från IMS Health, världens största hälsoinformationsföretag, där han varit operativ chef för Europaverksamheten inom Real World Evidence, och aktivt drivit IMS Healths M&A-strategi inom området. På Industrifonden kommer Patrik att arbeta med att utveckla den nuvarande portföljen samt med nyinvesteringar – då primärt inom digital hälsa.

– Industrifonden strävar kontinuerligt efter att ha en aktuell och högkvalitativ förståelse för de områden vi investerar i. Patriks djupa kunskap inom hälsoekonomi och dess betydelse för betalningsviljan inom sjukvården är tillsammans med hans aktuella erfarenheter inom digital hälsa viktiga bidrag till teamet, säger Nina Rawal, ansvarig för life science på Industrifonden.

Före sin anställning på IMS Health har Patrik drivit två startupbolag, senast i en roll som VD på Pygargus vilket 2013 såldes till IMS Health. Patrik har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm och en doktorsgrad i hälsoekonomi från Karolinska Institutet. Han är idag docent vid Karolinska Institutet, där han också är handledare åt både grund- och forskarutbildningsstudenter inom hälsoekonomi.

– Med min erfarenhet som entreprenör samt förvärvare av startups ser jag fram emot att bidra till att fortsätta stärka Industrifondens position inom life science generellt och lyfta utvecklingen inom digital hälsa specifikt. Jag är stolt över att bli en del i ett erfaret och tight team med ett skarpt öga för framtidens framgångsbolag, säger Patrik Sobocki.

Industrifonden är en av Nordens ledande investerare inom life science, med fokus på läkemedel, medicinteknik och digital hälsa. Några av Industrifondens portföljbolag inom life science är PharmalinkBONESUPPORT och AMRA.

Nina Rawal, Head of Life Science, Industrifonden
Tel: 070-515 01 89, nina.rawal@industrifonden.com

Sara Mattsson, Kommunikation, Industrifonden
Tel: 070-878 77 58, sara.mattsson@industrifonden.com

Om Industrifonden
Industrifonden är en av Nordens största och mest erfarna venture capital-investerare. Industrifonden investerar i företag i tillväxtfas inom life science och technology. Vi är en långsiktig partner till exceptionella företag med stora idéer och starka tillväxtmöjligheter. Industrifonden är en evergreen-fond med 4 miljarder kronor i tillgångar.
Mer info: WebTwitterLinkedIn

Taggar: