Industrifonden utser ny chef för affärsområdet Life Science

Industrifonden har utsett Nina Rawal till ny chef för affärsområdet Life Science. Hon efterträder Lennart Hansson, som övergår till en position som Senior Advisor.

”Nina Rawals gedigna bakgrund, kompetens och starka engagemang gör henne utmärkt lämpad att ta över stafettpinnen för att fortsätta bygga och utveckla vårt engagemang inom Life Science. Samtidigt är jag glad att vi kan behålla Lennart Hansson som en del av teamet. Hans insatser för att utveckla Industrifonden till en av Nordens ledande investerare inom Life Science har varit betydande. Nu får Lennart möjlighet att fokusera på ett antal väldefinierade strategiska projekt som kommer vara av stor betydelse för Industrifondens långsiktiga framgångar”, säger Industrifondens vd, Anders Slettengren.

Nina Rawal anställdes på Industrifonden 2013 som investeringsansvarig inom Life Science, och kom då närmast från Gambro där hon ansvarade för strategifrågor och ventures. Hon har även arbetat på The Boston Consulting Group i Stockholm och New York, Stiftelsen Swecare och Läkare utan Gränser. Nina har en magisterexamen i biomedicin och en doktorsexamen i molekylär neurobiologi, båda från Karolinska Institutet.

”Jag är glad och stolt över möjligheten att ta över ledarskapet för Life Science-verksamheten. Vi har ett utmärkt utgångsläge för att fortsätta stärka Industrifondens position som en viktig katalysator inom den nordiska Life Science-industrin”, säger Nina Rawal, tillträdande affärsområdeschef för Life Science på Industrifonden.

Nina Rawal och Lennart Hansson tillträder sina nya befattningar den 1 april 2016. Samtidigt tar Nina Rawal plats i Industrifondens ledningsgrupp.

”Efter åtta år som affärsområdeschef ser jag nu fram emot att kunna ägna mer tid åt strategiska frågor som ligger mig varmt om hjärtat, men vilka det inte funnits tid att utveckla i min tidigare roll”, säger Lennart Hansson, tillträdande Senior Advisor.

Industrifonden är en av Nordens mest aktiva investerare inom Life Science med fokus på läkemedel, medicinteknik och e-hälsa. Bland fondens nuvarande innehav märks BONESUPPORT, Pharmalink och AMRA.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Slettengren, vd, Industrifonden

Tel: 072-589 89 00, E-post: anders.slettengren@industrifonden.se

Nina Rawal, tillträdande affärsområdeschef Life Science, Industrifonden

Tel: 070-515 01 89, E-post: nina.rawal@industrifonden.se

Om Industrifonden

Industrifonden investerar i tillväxtbolag inom tech och life science med sikte på internationell expansion. Vi är en aktiv ägare i bolag med stora idéer och stark drivkraft att skapa innovation och tillväxt. Industrifonden grundades 1979 och är en evergreen fund med 4 miljarder kronor i tillgångar. Läs mer: webbplats, Twitter, LinkedIn.