Mobila betalningsbolaget MPS får ny ägare

Industrifonden och övriga delägare säljer Mobile Payment Solutions Nordic Holding AB (”MPS”) som utvecklar mobila betalningslösningar, till Cidron SuperPay AB som fokuserar på investeringar inom betalningssektorn.

Stockholmsbaserade MPS är en innovativ utvecklare av mobila betalningslösningar. Bolagets lösningar används i dagsläget av ett antal internationella kunder, däribland Selecta, Coca-Cola och Sveriges största cafékedja Espresso House. Espresso Houses lösning, en app med MPS teknik, fick Guldmobilen på Mobilgalan i november för Årets marknadsföring. Appen har sedan den lanserades i augusti laddats ner över 300 000 gånger. Idag sker 12 procent av Espresso Houses alla köp med MPS app – och över 50 procent av samtliga kaffekortsköp.

Cidron SuperPay, som är ett helägt dotterbolag till Nordic Capital Fond VIII, fokuserar på investeringar inom betalningssektorn. Befintliga innehav för Cidron SuperPay inkluderar utöver MPS även Euroline, Samport Payment Services samt Keycorp vilka tillsammans har en årlig omsättning överstigande en miljard kronor.

I och med förvärvet kompletterar Cidron SuperPay sitt utbud med mobila betalningslösningar och CRM- samt CMS-system. Genom Nordic Capital och Cidron SuperPay kommer MPS nu att få tillgång till kapital och stöd i företagets framtida utveckling och tillväxtfas.

- MPS blir nu del av en stor koncern med finansiella muskler och ett potentiellt kundunderlag av global karaktär, säger Malin Carlström, investeringsansvarig Industrifonden. Det är en god affär för såväl MPS som Industrifonden. Och ett kvitto på att tjänsterna som levererar reellt värdeskapande för handlaren och konsumenten är vinnarna i slutändan.

Christopher Lindfeldt, vd MPS, tel 070-220 03 01
Malin Carlström, investeringsansvarig Industrifonden, tel 0730-29 91 30

Industrifonden (www.industrifonden.se) är en av Sveriges största investerare i små och medelstora tillväxtföretag. Vi agerar långsiktigt, oftast i partnerskap med entreprenörer och andra investerare. Fonden har tillgångar på drygt 3,7 miljarder kronor och investeringar i 92 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: