Pharmalink tar in 96 miljoner kr i en emission där Industrifonden och Investinor deltar

Industrifonden och norska Investinor investerar sammanlagt 79 miljoner kr i läkemedelsutvecklingsbolaget Pharmalink. I emissionen på totalt 96 miljoner kr deltar också privata investerare. Pengarna ska användas till vidareutveckling av Pharmalinks produktportfölj.

Pharmalink är ett läkemedelsutvecklingsbolag som förbättrar och vidareutvecklar befintliga läkemedel. Bolaget driver för närvarande projekten Nefecon för behandling av njurinflammation och Busulipo för behandling inför benmärgstransplantation.

Bolaget tar nu in kapital för att kunna genomföra kliniska studier av Nefecon och förbereda Busulipo för kliniska prövningar. Pharmalink ska också söka kommersiella partners utanför Norden och etablera en nordisk försäljningsorganisation.

-          Vi är väldigt glada över att ha kunnat resa detta kapital nu när vi fokuserar på att färdigställa utvecklingen av Busulipo och Nefecon, säger Johan Häggblad, vd Pharmalink. Med finansiellt starka och erfarna investerare som Industrifonden och Investinor som delägare ser vi fram mot att etablera Pharmalink som ett ledande läkemedelsutvecklingsbolag i norra Europa.

Industrifonden har varit delägare i Pharmalink sedan 2004. Den norska investeringsorganisationen Investinor är ny delägare.

-          Vi tror starkt på Pharmalink. Bolagets affärsmodell ger låga utvecklingskostnader, lägre risk och kortare väg till marknaden jämfört med många andra läkemedelsutvecklingsbolag, säger Ann-Tove Kongsnes, investeringsdirektör på Investinor.

Investeringen ingår i ett nyligen påbörjat samarbete inom life science mellan Industrifonden och Investinor i syfte att ge attraktiva life sciencebolag tillgång till internationellt kapital.

-          Vi är väldigt glada över att ha lyckats attrahera internationellt riskkapital till Pharmalink, säger Lennart Hansson, affärsområdeschef på Industrifonden. Det är viktigt att få in fler aktörer som investerar i svensk och nordisk life science.

Lennart Hansson, affärsområdeschef Industrifonden, tel 0706 31 00 31
Johan Häggblad, vd Pharmalink, tel 070 668 06 44
Ann-Tove Kongsnes, Investment Director Investinor, tel +47 930 54 975

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.